Форми і методи здійснення функцій держави
Держава повинна виконувати свої функції у притаманних
їй формах, застосовувати
у своїй діяльності різні методи. У правовій літературі під формами здійснення функцій держави розуміють, по-перше, специфічні види державної
діяльності; по-друге, однорідну за своїми зовнішніми ознаками діяльність
органів держави, за допомогою якої реалізуються її функції.
Розрізняються
правові та неправові форми реалізації функцій держави.
Правові
форми здійснення функцій держави
— це однорідна за своїми зовнішніми ознаками, характером і юридичними
наслідками діяльність державних органів, пов'язана з виданням юридичних актів
(нормативних та індивідуальних). У правових формах відображаються зв'язок
держави і права, обов'язок держави діяти при виконанні своїх функцій на основі
права й у рамках закону. Крім того, вони показують, як державні органи і
посадові особи працюють, які юридичні дії вони здійснюють.
Виділяють
три правові форми здійснення функцій держави — правотворчу, правовиконавчу і
правоохоронну.
Правотворча
діяльність — це форма
здійснення функцій держави шляхом підготовки і видання нормативно-правових
актів, без яких реалізація функцій держави практично неможлива. Наприклад, як
здійснювати соціальну функцію без законодавства про соціальне забезпечення?
Правовиконавча
діяльність — це
діяльність державних органів з виконання законів і підзаконних нормативних
актів шляхом видання актів застосування права. Вона являє собою зв'язану з
повсякденним розв' язанням питань управління справами суспільства владну,
виконавчо-розпорядницьку роботу державних органів.
Правоохоронна
діяльність — це форма
здійснення функцій держави за допомогою владної оперативної роботи державних
органів з охорони норм права від порушень, захисту прав і свобод, із забезпечення
виконання юридичних обов'язків, з притягнення осіб, що скоїли правопорушення,
до юридичної відповідальності, з охорони правопорядку, попередження правопорушень.
Неправові (організаційні) форми охоплюють великий обсяг організаційно-підготовчої
роботи у процесі здійснення функцій держави.
Така
діяльність є і необхідною, і правомірною, але вона не пов'язана з юридично
значущими діями, що тягнуть за собою правові наслідки. Це, наприклад,
підготовча робота зі збору, оформлення і вивчення різної інформації при
вирішенні юридичної справи, ознайомлення з листами і заявами громадян тощо.
Виділяють
наступні неправові (організаційні) форми діяльності державних органів по
здійсненню функцій держави: 1) організаційно-регламентуючу; 2)
організаційно-господарську; 3) організаційно-ідеологічну.
Організаційно-регламентуюча
діяльність являє
собою поточну організаційну роботу з вирішення повсякденних завдань,
техніко-ор-ганізаційного забезпечення функціонування різних ланок державного
механізму.
Організаційно-господарська
діяльність — це
оперативно-технічна, поточна господарська робота з матеріального забезпечення
виконання різних державних функцій (економічне обґрунтування, контрольно-ревізійна
діяльність, бухгалтерія, статистика, організація постачання, збуту тощо).
Організаційно-ідеологічна
діяльність — це
повсякденна оперативно-роз'яснювальна, виховна робота (роз'яснення законів та
інших нормативних актів, формування суспільної думки; робота засобів масової
інформації тощо).
Методи
здійснення функцій держави досить різноманітні. Так, виконуючи охоронну
функцію, держава використовує методи переконання і примусу, для реалізації
економічної функції необхідний цілий набір економічних методів —
прогнозування, планування та ін.