onli-films.at.ua
Пятница, 26.04.2024, 18:50
» Меню сайта
» Правознавство
1.ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

2.НОТАРІАТ В УКРАЇНІ

3.КОНСТИТУЦІЙНЕ ПРАВО УКРАЇНИ

4.КРИМІНАЛІСТИКА

5.ИСТОРИЯ ПОЛИТИЧЕСКИХ И ПРАВОВЫХ УЧЕНИЙ

6."МАЛА" СУДОВА РЕФОРМА В УКРАЇНІ

7.ОБЩАЯ И КРИМИНАЛЬНАЯ СЕКСОЛОГИЯ

8.ЮРИДИЧНА ДЕОНТОЛОГІЯ

9.АНГЛІЙСЬКА МОВА ДЛЯ ЮРИСТІВ ENGLISH FOR LAW STUDENTS

10.СЛОВНИЧОК ЮРИДИЧНИХ ТЕРМІНІВ

11.КРИМІНОЛОГІЯ

12.ЖИТЛОВЕ ПРАВО УКРАЇНИ

13.СУДОВА РЕФОРМА В УКРАЇНІ: СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ

14.ТЕОРІЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА

15.ЮРИДИЧНА ДЕОНТОЛОГІЯ

16.МІЖНАРОДНЕ ПРИВАТНЕ ПРАВО

17.ЗАКОН УКРАЇНИ Про місцеве самоврядування в Україні

18.ТРУДОВІ СПОРИ

Відносно визначені норми поділяють на ситуаційні, фа­культативні, диспозитивні.Ситуаційні норми дають можли­вість вирішувати питання залежно від конкретних ситуацій, що складаються в процесі здійснення влади народом України. Факультативні норми поряд з основним варіантом передбача­ють факультативний. Диспозитивні норми надають право об­рання варіанта поведінки на власний розсуд, якщо на це в за­коні немає конкретної заборони. За сферою дії ці норми бувають загальні та локальні; за три­валістю дії — постійні та тимчасові. їх можна класифікувати також за органами, що видають нормативні акти. Розрізняють норми, видані Верховною Радою України, Президентом Ук­раїни, органами місцевого самоврядування. Конституційно-правові норми можна поділяти також за їх юридичною силою. Одним із найважливіших у теорії конституційного права є питання конституційних відносин. Виявлення характеру таких відносин, їх змісту та особливостей дає змогу відмежувати конституційне право від інших галузей права, розкрити його функціональне призначення. Конституційні відносини є результатом дії конституційно-правових норм, хоча це зовсім не означає, що такі відносини виникають безпосередньо з цих норм: основою їх виникнен­ня є безпосередня практична діяльність суб'єктів конститу­ційного права. Конституційно-правовими називають суспільні відносини, урегульовані конституційно-правовими нормами. Суб'єкти таких відносин наділяються взаємними правами та обов'язка­ми згідно з приписом конституційно-правової норми. Найхарактернішими ознаками конституційно-правових від­носин є такі: —  це найбільш суттєві суспільні відносини, які виникають у сфері здійснення влади народом України (решта сус­пільних відносин підпорядковані конституційним); —  це різновид політико-правових відносин; основним предметом їх регулювання є політика, тобто та сфера життєдіяльності суспільства, яка пов'язана з державною владою, з боротьбою різних політичних партій і соціаль­них груп за завоювання та здійснення влади. Звідси їх особливий імперативний характер, провідна роль у сис­темі правових відносин. Вони визначають зміст інших відносин, функціональне призначення яких — забезпе­чити суверенітет народу України; —  їм властиве особливе коло суб'єктів, головною ознакою яких є реалізація державно-владних повноважень в ос­новному шляхом нав'язування своєї волі. Це, однак, не виключає можливості існування суб'єктів, які діють на паритетних, рівноправних засадах; —  для них характерний особливий спосіб реалізації прав і обов'язків учасників відносин. В одних випадках такі права та обов'язки реалізуються безпосередньо в даному відношенні, в інших — через норми інших галузей пра­ва, які їх конкретизують. Такі норми характерні як для Конституції України, так і для інших джерел конститу­ційного права; —  вони виникають і реалізуються у сфері власне державної діяльності як такої. Така діяльність є основною формою вияву повновладдя народу України, що органічно по­єднує в собі інститути безпосередньої демократії та ді­яльності представницьких органів влади. Конституційно-правові відносини найчастіше класифіку­ють за їх суб'єктами. Розрізняють суб'єкти конституційного права та суб'єкти конституційно-правових відносин. Суб'єкт конституційного права — це встановлений консти­туційно-правовими нормами адресат (носій), який може мати юридичні права та нести відповідні обов'язки. Він має кон­ституційно-правову правоздатність або дієздатність. Правоздатність — це здатність фізичної (юридичної) особи бути носієм громадянських прав і обов'язків, які допускають­ся правом даної країни. Дієздатність громадянина (юридичної особи) — це його здатність своїми діями набувати та здійсню­вати громадянські права, створювати для себе громадянські обов'язки й виконувати їх. Суб'єкт конституційно-правових відносин реалізує в них свою конституційно-правову правоздатність. У конституційно-право­вих відносинах беруть участь різні суб'єкти; це обумовлено ба­гатством змісту таких відносин. Вони мають багато спільного із суб'єктами інших відносин: певний статус, відповідну право-дієздатність, механізм реалізації своїх повноважень тощо. Разом з тим їм притаманний ряд специфічних ознак, які виокрем­люють їх із системи інших суб'єктів, визначають їх місце та роль у сфері суспільних відносин. Це обумовлено змістом і значенням таких відносин: вони є відносинами влади, тому їх суб'єкти займають особливе місце з огляду на те, що вони здійснюють таку владу, наділені винятковими повноваження­ми, їх дії та вчинки в переважній більшості мають владно-імперативний характер. Специфіка деяких суб'єктів цих відносин полягає в тому, що вони є учасниками лише конституційно-правових відно­син і не можуть бути суб'єктами інших правових відносин (це стосується, наприклад, територіальних утворень). Переважна ж більшість суб'єктів є учасниками як конституційно-правових, так і інших відносин, причому стрижнем статусу цих суб'єктів є конституційно-правовий статус. Суб'єктами конституційно-правових відносин є: —   український народ як сукупність громадян різних націо­нальностей, якому належить уся повнота влади на тери­торії держави, корінні народи й національні меншини; —   громадяни України, особи без громадянства, біженці; —   Українська держава (Україна як держава); —   органи державної влади України; —   народні депутати та посадові й службові особи; —   політичні партії та громадські організації; —   територіальні громади, органи та інші суб'єкти місцево­го самоврядування; —  адміністративно-територіальні одиниці, передбачені Конс­титуцією й законами України; —  державні та інші підприємства, установи й організації, навчальні й інші державні, комерційні та приватні зак­лади. Суб'єктами конституційно-правових відносин можна вва­жати також виборчі комісії, загальні збори громадян за місцем проживання, постійні комісії місцевих рад, асоціації депутатів. Суб'єкти конституційно-правових відносин у відповідності до наданих їм юридичних прав і обов'язків виконують певні дії, завдяки яким виникають відповідні конституційно-пра­вові відносини, тобто об'єкти таких правовідносин. Це певні дії, особисті, соціальні чи державні блага, які безпосередньо задовольняють інтереси й потреби суб'єктів цих відносин і з приводу яких їх учасники вступають у ці відносини та здійснюють свої суб'єктивні конституційні права й обов'язки. Згадані об'єкти можуть бути матеріальними та нематеріальними. Матеріальними об'єктами конституційно-правових відно­син є: —  політичні блага — конституційний лад, суверенітет, вла­да народу, державна влада, громадянство, депутатський мандат, посада, територіальна цілісність тощо; —  дії вповноваженого суб'єкта (парламенту, Президента України, народного депутата тощо); —  дії зобов'язаних суб'єктів (підпорядкованих органів дер­жавної влади, суб'єктів правовідносин, щодо яких прий­няте відповідне рішення Конституційного Суду Ук­раїни); —  речі та інші майнові й духовні блага (власність, засоби виробництва, предмети споживання, гроші, цінні папе­ри, податки, збори, інтелектуальна власність, наукові й літературні твори, образотворче мистецтво тощо); —  поведінка суб'єктів конституційно-правових відносин; —  результати поведінки суб'єктів таких відносин; —  природні об'єкти. Нематеріальними об'єктами конституційно-правових від­носин є: —  особисті нематеріальні блага людини та громадянина (життя, здоров'я, честь, гідність); —   певні соціальні властивості й риси об'єднань, спільнот; —   духовні цінності. У більшості випадків підставою для виникнення, зміни та припинення конституційно-правових відносин є дії чи акти як результат таких дій. Серед матеріальних об'єктів конституційно-правових від­носин провідна роль належить загальнонародним і загально­державним об'єктам. У конституційному праві часто вживається поняття юри­дичного факту — таких життєвих обставин, з якими норми права пов'язують виникнення, зміну чи припинення право­вих відносин. Особливості конституційно-правових фактів обумовлені тими суспільними відносинами, які потрапляють у сферу дії конституційно-правових норм. Такі факти спри­чиняють виникнення, зміну чи призупинення правовідносин, що існують у процесі реалізації повновладдя народу України. Відомо, що кожна наука має певну сукупність джерел. Дже­рела права — це форма існування правових норм, яка перетво­рює право в об'єктивовану реальність. Світова практика знає чимало джерел права. Це акти, доку­менти, традиції, правові (у тому числі конституційні) звичаї, правові прецеденти. У більшості випадків вони складають сис­тему джерел права (галузі права). Україна також має глибинні історичні джерела конститу­ційного права, але їхні генезис і особливості науковці оціню­ють по-різному [91]. Джерела конституційного права закріплюють найважливішу сферу політико-правових відносин, які виникають у процесі здійснення народовладдя. Це обумовлює багатство змісту та­ких джерел, оскільки народовладдя надзвичайно складний комплекс економічних, політичних, соціальних, соціально-психологічних та інших відносин. Одна з особливостей джерел конституційного права поля­гає в тому, що значна їх частина має політичний характер, бо це найбільш політизована галузь національної правової сис­теми. Важливою ознакою джерел конституційного права є їх во­льовий характер. Державна воля, яка матеріалізується у пра­вових актах, — надзвичайно складне суспільне явище. Тут переплітаються матеріальні, ідеологічні, соціально-психоло­гічні та інші фактори. Що значить втілити волю в закон? У загальному вигляді це означає надати конкретній волі загальнообов'язкового харак­теру, втілити її в правовому акті, який, у разі потреби, охоро­няється силою держави. Джерела конституційного права є результатом правотвор-чості державних органів і безпосереднього творення права са­мим народом, причому така правотворчість має особливий ха­рактер, оскільки вона закріплює найважливіші відносини — відносини влади. Джерела конституційного права мають комплексний харак­тер, оскільки об'єднують і матеріальні, і процесуальні норми. Конституційне право не має "паралельної" галузі, як це влас­тиво цивільному чи кримінальному праву. У конституційному праві матеріальні і процесуальні норми об'єднуються в одно­му акті, що обумовлено насамперед вимогами законодавчої техніки. Множинність конституційних відносин і різноманітність їх об'єктів обумовлюють різні види правових приписів, а від­так — різноманітність видів джерел конституційного права.
1.     Конституція України — основне джерело конституційно­го права України, найважливіший політико-правовий доку­мент України.
2.     Закони в широкому розумінні — встановлені державою загальнообов'язкові правила. У юридичному значенні закон — це нормативно-правовий акт, прийнятий представницьким ор­ганом законодавчої влади чи шляхом безпосереднього волеви­явлення народу (референдумом), що регулює найважливіші сус­пільні відносини й має найвищу юридичну силу в системі за­конодавства України. Розрізняють конституційні (органічні) закони і закони звичайні. Конституційні закони — особливі нормативно-правові акти в системі українського законодавства, які за політико-правовим змістом, предметом правового регулювання та юри­дичною силою посідають особливе місце після Конституції, органічно розвивають і продовжують її. Вони є своєрідними супутниками Конституції та входять до системи конституцій­ного законодавства. їх спорідненість із Основним Законом по­лягає в тому, що в Конституції є безпосередня вказівка на не­обхідність прийняти той чи інший закон, який має розвинути ту чи іншу статтю. За порядком прийняття, структурою, формою та іншими ознаками конституційні закони в Україні нічим не відрізня­ються від звичайних. Для конституційних законів характерна комплексність. Во­ни вбирають у себе норми багатьох галузей права. Типовим прикладом такого закону є закон про громадянство України, який містить норми конституційного, цивільного, сімейного, міжнародного права.  
3.     Регламент Верховної Ради України як процесуальний нор­мативний акт фіксує правову регламентацію порядку діяль­ності Верховної Ради України. Регламент — похідний від Кон­ституції акт, який приймається на її основі, конкретизує її положення, забезпечує перехід норм Конституції зі "статики" в "динаміку". Конституція визначає основи організації й ді­яльності парламенту, встановлює вихідні положення парла­ментських процедур. Вона не може бути перевантажена про­цедурними нормами, тому їх розміщують в регламенті, який конкретизує конституційні приписи в певних межах.  
4.     Акти Всеукраїнських референдумів. Референдум — це без­посереднє волевиявлення народу, спрямоване на встановлен­ня, зміну чи скасування правових норм. Це спосіб прийняття громадянами України шляхом голосування законів, інших рі­шень з важливих питань загальнодержавного й місцевого зна­чення. Референдум — особливий вид правотворчості, коли верховним законодавцем, творцем права виступає народ, ми­наючи представницькі та інші органи влади.
5.     Акти Конституційного Суду України можуть містити кон­ституційно-правові норми. Ідеться про ті рішення, які прий­маються з питань невідповідності нормативно-правових актів, що містять норми конституційного права, Конституції й за­конам України та визнаним Україною міжнародним актам.
6.     Акти реалізації делегованих повноважень.
7.     Укази Президента України.  
8.     Акти Кабінету Міністрів України.
Однією з кваліфікаційних ознак конституційного права є інститут конституційної (державно-правової) відповідальності. Конституційна відповідальність — особливий вид соціаль­ної відповідальності. Вона має складний політико-правовий характер і настає за конституційне правопорушення (делікт). Така відповідальність виражається в особливих негативних на­слідках для суб'єкта конституційного правопорушення. Су­б'єктами конституційної відповідальності можуть бути вищі посадові особи й органи державної влади. Формами (санкція­ми) конституційної відповідальності є відміна чи припинення антиконституційного акта, усунення від посади в порядку імпічменту, визнання виборів чи результатів референдуму не­дійсними, офіційне визнання роботи державних органів, ви­щих посадових осіб незадовільною (у тому числі й шляхом висловлення вотуму недовіри уряду), дострокове розформу­вання підзвітного органу. Конституційне правопорушення (делікт) — винна поведінка суб'єкта конституційного права, яка порушує норми консти­туційного права й не являє собою при цьому ні кримінально­го, ні адміністративного, ні цивільного, ні дисциплінарного правопорушення. Делікт є підставою для настання конститу­ційної відповідальності. За сучасних умов конституційна відповідальність набуває особливого значення, що зумовлено характером політичних, економічних та інших процесів у нашій країні. Широка полі-тизація мас, кардинальна перебудова всіх ешелонів влади, по­ворот до демократичних, прогресивних відносин і, нарешті, проголошення й розбудова державної незалежності України владно диктують необхідність створення нових механізмів за­безпечення реалізації повновладдя народу України. Одним із таких інститутів і є конституційна (державно-правова) відпо­відальність. Конституційній відповідальності властивий політичний ха­рактер. І це цілком закономірно, оскільки конституційні від­носини пов'язані з такими соціальними явищами, як влада, народ, держава, нація, політика. Це виразно спостерігається на рівні конституційного регулювання, у ході якого дуже вели­кою є ціна відповідальності, оскільки в ній реалізуються інте­реси суб'єктів конституційних відносин. Ось чому відпові­дальність депутата чи державних органів якісно відрізняється від "звичайної" юридичної відповідальності. З іншими видами відповідальності конституційну відпові­дальність споріднюють такі ознаки, як санкції та можливість у необхідних випадках застосовувати такий спонукальний чин­ник, як примус. Вказівки на можливість застосування в необ­хідних випадках таких санкцій містяться чи не в кожному дже­релі конституційного права. Особливістю конституційної відповідальності є й те, що у багатьох випадках вона детально не конкретизується. Часом законодавець лише вказує на можливість такої відповідаль­ності. Як засіб забезпечення приписів правових норм конститу­ційна відповідальність втілюється в життя двояко:  
1)    безпосередньо в межах конституційних правовідносин;
2)    через норми інших галузей права. Конституційна відповідальність буває двох видів:    
1)    ретроспективною, тобто відповідальністю за минуле;
2)    позитивною — відповідальною поведінкою, відповідаль­ним ставленням особи (органу) до своїх обов'язків, на­лежним виконанням своїх обов'язків, підзвітністю, юри­дичною компетентністю. У сфері конституційних відносин домінує саме позитивна відповідальність, а ретроспективна відіграє роль допоміжної, хоча далеко не другорядної відповідальності. Підставами відповідальності за конституційним правом є нормативні та фактичні умови. Нормативна умова передбачає лише можливість юридичної відповідальності, а фактичною вона стає за наявності юридичних фактів. Підставами позитивної відповідальності є виконання су­б'єктом конституційних відносин певних функцій. Так, дер­жавний орган, посадова особа несуть відповідальність з огляду на те, що до цього зобов'язує їх статус. Підставами такої від­повідальності можуть бути бездіяльність посадової особи, не-досягнення поставлених цілей і завдань, неефективна робота певних органів тощо. Ретроспективна відповідальність настає лише тоді, коли для цього є нормативна основа, тобто пряма вказівка в законі. Фактичною підставою відповідальності в ретроспективному плані є вчинення правопорушення. Об'єктом правопорушення за конституційним правом є ті відносини, які регламентуються нормами цієї галузі права. Сутність даних відносин полягає в тому, що це найбільш важ­ливі, фундаментальні відносини, в основі яких лежать ідеї та практика повновладдя народу України. Ось чому об'єктом правопорушення можуть бути владовідносини у сфері реалі­зації прав і свобод громадян, видання актів державних органів, виборчих прав громадян тощо. У конституційному праві важливим є поняття конституцій­ного законодавства. Створення будь-якого нормативно-пра­вового акта — надзвичайно важлива ділянка роботи тих пра-вотворчих структур, що забезпечують реалізацію державної волі українського народу, у якій концентруються об'єктивні вимоги економічного, політичного та національного розвитку суспільства. Правотворчість реалізується через відповідні демократичні принципи: широке залучення громадськості до розробки про­ектів правових актів, гласність, науковість, високий професій­ний рівень, законність (конституційність), обґрунтованість, узгодженість, наступність. Результатом правотворчості є різноманітні правові акти, у тому числі такі, які є джерелами конституційного права. Про­цедура їх розробки й прийняття далеко не однакова. Зупинимося на короткій характеристиці процедури підго­товки та прийняття основних джерел конституційного пра­ва — законів. Законотворчість є засобом реалізації повноважень відповід­них суб'єктів конституційно-правових відносин. Вона перед­бачає комплекс різноманітних дій: визначення основних пи­тань, що потребують законодавчого закріплення; установлен­ня мети правового регулювання; вибір форми правових актів, їх облік; створення умов для їх реалізації тощо. Законодавчий процес — це така послідовність стадій, при проходженні яких народжується законодавчий акт. Це такі стадії: —   законодавчої ініціативи; —   офіційної підготовки проекту; —   обговорення законопроекту; —   прийняття закону; —   оприлюднення закону. Право законодавчої ініціативи — це право суб'єктів кон­ституційно-правових відносин виносити законопроект на розгляд Верховної Ради згідно з передбаченою процедурою або пропозиції щодо прийняття законів.
» Поиск
» Статистика

3.144.253.161

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

» Карта

free counters
» Форма входа
Copyright MyCorp © 2024Конструктор сайтов - uCoz