onli-films.at.ua
Среда, 09.07.2025, 19:52
» Меню сайта
» Правознавство
1.ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

2.НОТАРІАТ В УКРАЇНІ

3.КОНСТИТУЦІЙНЕ ПРАВО УКРАЇНИ

4.КРИМІНАЛІСТИКА

5.ИСТОРИЯ ПОЛИТИЧЕСКИХ И ПРАВОВЫХ УЧЕНИЙ

6."МАЛА" СУДОВА РЕФОРМА В УКРАЇНІ

7.ОБЩАЯ И КРИМИНАЛЬНАЯ СЕКСОЛОГИЯ

8.ЮРИДИЧНА ДЕОНТОЛОГІЯ

9.АНГЛІЙСЬКА МОВА ДЛЯ ЮРИСТІВ ENGLISH FOR LAW STUDENTS

10.СЛОВНИЧОК ЮРИДИЧНИХ ТЕРМІНІВ

11.КРИМІНОЛОГІЯ

12.ЖИТЛОВЕ ПРАВО УКРАЇНИ

13.СУДОВА РЕФОРМА В УКРАЇНІ: СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ

14.ТЕОРІЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА

15.ЮРИДИЧНА ДЕОНТОЛОГІЯ

16.МІЖНАРОДНЕ ПРИВАТНЕ ПРАВО

17.ЗАКОН УКРАЇНИ Про місцеве самоврядування в Україні

18.ТРУДОВІ СПОРИ

Устав Володимира Мономаха містить норми, що регулюва­ли питання боргових зобов'язань і кабальних відносин, соці­альні відносини у вотчинах, питання спадкоємства, діяльність судово-адміністративного апарату, деяких інших посадових осіб і судочинство, правове становище суспільства. В Уставі Володимира Мономаха було зроблено перші кро­ки щодо визначення правового статусу жінки.
2.     Акти Гетьманської держави. Гетьманські статті XVII ст. — документи державно-правового характеру, котрі визначали суспільно-політичний устрій Української держави — Гетьман­щини — та порядок її васальних відносин з Росією. Це берез­неві статті Б. Хмельницького (1654 р.), Переяславські статті Ю. Хмельницького (1659 р.), Батуринські та Московські статті І. Брюховецького (1663, 1665 р.), Глухівські статті Д. Много­грішного (1669 р.), Конотопські та Переяславські статті І. Са-мойловича (1672, 1674 р.), Коломацькі статті Івана Мазепи (1687 р.), Решетилівські статті Івана Скоропадського (1709 р.). Сюди необхідно віднести й Гадяцький трактат 1658 р. — угоду гетьмана І. Виговського з польсько-шляхетським урядом про унію України з Польщею та Литвою, договори зі Швецією й Туреччиною.
3.     Конституція Пилипа Орлика, або "Бендерська конститу­ція", прийнята на емігрантській Козацькій раді в м. Бендери 5 квітня 1710 р. одночасно з обранням на гетьмана П. Орлика. Повна її назва — "Пакти і Конституції прав і вольностей вій­ська Запорізького". Декларативні положення цієї Конституції мають для нас значення як маніфест "мазепинського" руху, програма борців за українську незалежність початку XVIII ст. Серед її посту­латів необхідно виокремити такі: —   державна незалежність України; —   православна віра як державна релігія; —   вічність і недоторканність установлених кордонів; —   затвердження шведської протекції над Україною (фак­тично союзу двох держав); —   необхідність установлення дружніх і союзних відносин з Кримським ханством. Конституція визначала нову форму існування держави — правову. У ній уперше зафіксовано устрій козацької держави. Кажучи сучасною мовою, в Україні встановлювалася парла­ментська республіка, основою якої мало стати загальне вибор­че право, виборність усіх цивільних і військових посад і прин­цип поділу влади на законодавчу, виконавчу та судову. Законодавчі функції повинен був виконувати парламент у складі генеральної старшини, цивільних полковників (з уряд­никами та сотниками генеральних радників від полків і послів від Низового Війська Запорізького. Парламент вирішував спра­ви державної ваги. Питання для обговорення в ньому фор­мулював і вносив гетьман. Парламент збирався тричі на рік — на Різдво, Великдень і Покрову. Усі парламентарі присягали на вірність державі. Найвищу виконавчу владу уособлював гетьман разом з ге­неральною старшиною, місцеву адміністрацію — полковники з полковими старшинськими радами, полковими радами з місь­кими підскарбіями та нижчою адміністрацією. Судові функції належали Генеральному Суду, уповноваженому розглядати всі судові справи державної ваги. На жаль, положення цього документа не були реалізовані, хоча формально він діяв на Правобережній Україні до 1714 р.
4. Акти середини XIX — початку XX ст. До них необхідно віднести "Начерки Конституції Республіки" Г. Андрузького — члена Кирило-Мефодіївського братства, підготовлені в 1846— 1847 рр., проект Конституції України під назвою «Проэктъ основаній устава украинскаго общества "Вольный Союзъ" — "Вільна спілка"», розроблений у 1884 р. видатним українським ученим і політичним діячем Михайлом Драгомановим; кон­ституційний проект М. Грушевського, викладений у статті "Конституційне питання і українство в Росії", опублікованій у 1905 р. У цій статті М. Грушевський детально розробив ме­ханізм національно-територіальної децентралізації Російської імперії, обґрунтував повноваження та юридичну базу само­врядних областей, висловив пропозицію щодо формування влади автономно-територіальних областей, обговорив питан­ня стосовно місцевого громадського самоврядування. До цих актів необхідно віднести також варіант консти­туційного проекту «Основний закон "Самостійної України"» М. Міхновського (1905 р.), у якому вже не згадується Росія, а в основу покладено принцип побудови вільної, непідлеглої самостійної держави України. Передбачалося встановлення президентської республіки з обраним загальними виборами парламентом, який мав бути противагою владі президента. Парламенту мала належати законодавча влада, а виконавчу владу повинен був обіймати президент, обраний усім народом терміном на 6 років. У спеціальному розділі проекту проголо­шувалися права людини.
5. Акти періоду відродження Української держави (1917— 1920рр.). До них слід віднести Третій Універсал Української Центральної Ради від 7 (20) листопада 1917 р., Четвертий Уні­версал Української Центральної Ради від 9 (22) січня 1918р., Конституцію Української Народної Республіки (Статут про державний устрій, права і вольності УНР) від 29 квітня 1918 р., Конституцію Західноукраїнської народної республіки (ЗУНР) "Тимчасовий основний закон про державну самостійність українських земель бувшої Австро-Угорської монархії" від 13 листопада 1918 р., Закон про тимчасове верховне управлін­ня та порядок законодавства в Українській Народній Респуб­ліці від 12 листопада 1920 р. та ін. Серед цих та інших конституційно-правових актів періоду 1917—1920 рр. чільне місце, безумовно, посідає Конституція УНР, яка юридично оформила відродження державності Ук­раїни. Це був прогресивний на той час документ, принципові положення якого зводились до такого:  
1)    Україна є суверенною, самостійною та ні від кого не за­лежною державою;
2)    уся влада в УНР належить народові України;
3)    за формою правління УНР є парламентською республі­кою, верховний орган влади якої — Всенародні збори;
4)    за формою державного устрою УНР — унітарна держава з широким місцевим самоврядуванням, територіальна організація влади в якій базується на дотриманні прин­ципу децентралізації;
5)    взаємовідносини людини з Українською державою буду­ються відповідно до принципів ліберальної (Європейсь­кої) концепції прав людини;
6)    організація державної влади базується на засадах прин­ципу розподілу влад: —   органом законодавчої влади проголошуються Всенародні збори, які формують інші гілки влади; —   вища виконавча влада належить Раді Народних Мініст­рів; —  вищим органом судової влади є Генеральний Суд УНР. У зв'язку з державним заколотом гетьмана Павла Скоро­падського положення Конституції УНР 1918 р. не були реа­лізовані. За часів гетьманату діяли тимчасові конституційні закони, основним серед яких був закон "Про тимчасовий дер­жавний устрій України" від 29 квітня 1918 р. Повалення гетьманського режиму внаслідок народного пов­стання, очолюваного Директорією, відкрило поле для подаль­шого конституційного розвитку України. Велику роль для відновлення конституційних засад УНР відіграла Декларація Української Директорії від 13 грудня 1918 р., відповідно до якої Україна знову проголошувалася республікою, скасовува­лися всі закони та постанови гетьманського уряду, спрямовані "проти інтересів трудящих класів", поновлювалася дія демо­кратичних принципів, проголошених Центральною Радою в її Універсалах. В останній період існування УНР (12 листопада 1920 р.) було прийнято ще два конституційних акти: "Закон про тим­часове верховне управління і порядок законодавства в Укра­їнській Народній Республіці" та Закон "Про Державну Народну Раду Української Народної Республіки". У них проголошува­лося верховенство влади народу, яка тимчасово здійснювалася Директорією, Державною Народною Радою та Радою Народ­них Міністрів на засадах поділу влад. Значний внесок у розвиток українського конституціоналіз­му зробив учений-правник Отон Ейхельман, який тривалий час працював доцентом, професором, завідувачем кафедри, де­каном юридичного факультету Університету ім. Святого Воло­димира в Києві, брав участь у міському правлінні міста, в українському державному будівництві. Він розробив проект виборчого закону, проект Конституції України та "Програму для складання повного зводу законів для звільненої України".
6. Акти радянського періоду Української державності (1919— 1990 рр.). У період радянської державності в Україні було прийнято чотири конституції — 1919, 1929, 1937, 1978 р. Усі вони відповідали конкретно-історичному етапові розвитку держави, але разом з тим мали спільні риси: проголошували народовладдя та об'єднання всієї повноти влади в руках рад у центрі та на місцях; закріплювали перелік демократичних прав, скасування приватної власності й інші так звані соціалі­стичні "надбання". З формально-юридичного боку ці консти­туції відзначалися демократизмом, чіткістю формулювань і со­ціальними гарантіями, які забезпечували їм певний авторитет у світі. Але для них характерною була декларативність багатьох положень, абсолютний пріоритет держави над особистістю, закріплення однопартійної командно-адміністративної систе­ми. Суттєво обмежувала конституційні права України вимога відповідності Основного Закону України Конституції СРСР. 7. Акти новітнього конституційного процесу в Україні (1990— 1996рр.). Цей процес пов'язують з прийняттям Декларації про державний суверенітет України від 16 липня 1990 р., де утвер­джувалося здійснення українським народом його невід'ємного права на самовизначення та проголошувалися нові принципи організації публічної влади й правового статусу людини та гро­мадянина. Першим етапом цього процесу вважають період 16 липня 1990 р. — 26 жовтня 1993 р., у ході якого: —   було утворено Конституційну комісію в складі 59 осіб під головуванням тодішнього Голови Верховної Ради України Леоніда Кравчука; —   Верховною Радою України 19 червня 1991 р. було роз­роблено та схвалено Концепцію нової Конституції Ук­раїни; —   на основі Концепції Комісія підготувала проект Консти­туції України, останній варіант якого датується 26 жовт­ня 1993 р. Паралельно з цим до Конституції Української РСР вноси­лися зміни й доповнення відповідно до положень Декларації про державний суверенітет України від 16 липня 1990 р. та Акта проголошення незалежності України від 24 серпня 1991 р. Після 26 жовтня 1993 р. у зв'язку з загостренням політичної ситуації, що відобразилось у протистоянні різних гілок влади, конституційний процес фактично припинився. Другий етап цього процесу тривав від 10 листопада 1994 р. (після завершення дострокових парламентських і президентсь­ких виборів) до 8 червня 1995 р. Він характеризується віднов­ленням конституційного процесу. Верховна Рада України 10 листопада 1994 р. затвердила новий склад Конституційної Комісії, співголовами якої стали Президент України Л. Кучма та Голова Верховної Ради України О. Мороз. Завершився цей етап укладанням Конституційного договору між Президентом України та Верховною Радою України "Про основні засади організації та функціонування державної влади і місцевого са­моврядування в Україні на період до прийняття нової Консти­туції України". Третій етап новітнього конституційного процесу (8 червня 1995 р. — 28 червня 1996 р.) характеризується істотними особ­ливостями, які рідко трапляються в конституційній практиці, а саме: —   створенням робочої групи з підготовки проекту нової Конституції України в липні 1995 р. з числа фахівців у галузі конституційного права; —   створенням Конституційною комісією України на своє­му засіданні 24 листопада 1995 р. Робочої групи з підго­товки проекту нової Конституції України з числа членів Конституційної комісії (фактично для доопрацювання проекту, поданого першою Робочою групою); —   схваленням Конституційною комісією України проекту Конституції, представленого Робочою групою, і переда­чею його разом із зауваженнями та пропозиціями членів Конституційної комісії на розгляд Верховної Ради Укра­їни; —   створенням Верховною Радою України 5 травня 1996 р. Тимчасової спеціальної комісії для доопрацювання про­екту Конституції України; —   колективним обговоренням 27—28 червня 1996 р. на пле­нарному засіданні Верховної Ради України (упродовж майже доби) статей проекту Конституції України та прийняттям нової Конституції України кваліфікованою більшістю голосів; —   завершальним редагуванням тексту Конституції апаратом Верховної Ради України та урочистим підписанням тек­сту Конституції України Президентом України та Голо­вою Верховної Ради України 12 липня 1996 р. Конституція України складається з преамбули, 15 розділів, 161 статті. У преамбулі зазначаються цілі прийняття Конституції.
Розділ I "Загальні засади" містить статті, що визначають ос­нови суспільного ладу, державного ладу, громадянства, поло­ження, які стосуються суверенітету України, соціального захи­сту її громадян, національної та екологічної безпеки, а також статті, що виражають державну символіку (статті 1—20).  
Розділ II "Права, свободи та обов'язки людини і громадянина" містить норми, що визначають головні особисті, політичні, економічні, соціальні права та свободи громадян України й га­рантії їх реалізації, а також обов'язки громадян перед держа­вою й суспільством (статті 21—68).
Розділ III "Вибори. Референдум" присвячений регулюванню порядку здійснення та проведення таких основних форм народ­ного волевиявлення, як вибори та референдум (статті 69—74).  
Розділ IV "Верховна Рада України" закріплює порядок утво­рення та роботи єдиного органу законодавчої влади — Верхов­ної Ради, її склад, компетенцію, а також статус народного де­путата України (статті 75—101).
Розділ V "Президент України"містить норми, що регулюють правове становище Президента України, порядок його обран­ня, компетенцію, умови припинення його повноважень. Цей розділ також закріплює норми, що визначають порядок фор­мування та функції Ради національної безпеки і оборони Ук­раїни (статті 102—112).  
Розділ VI "Кабінет Міністрів України. Інші органи виконавчої влади" присвячений порядку утворення, діяльності та ком­петенції уряду України, місцевих державних адміністрацій, а також порядку припинення повноважень цих органів (стат­ті 113—120).  
Розділ VII "Прокуратура" закріплює завдання та структуру органів прокуратури (статті 121—123).
Розділ VIII "Правосуддя" містить норми, що регулюють по­рядок утворення й функціонування органів правосуддя та ви­значає статус суддів (статті 124—131).  
Розділ IX "Територіальний устрій України" закріплює прин­ципи та систему адміністративно-територіального устрою Ук­раїни (статті 132, 133).
Розділ X "Автономна Республіка Крим" містить норми, що визначають становище цієї республіки, її компетенцію, осно­ви взаємовідносин між Україною та Автономною Республікою Крим, повноваження органів цієї республіки (статті 134—139).
Розділ XI "Місцеве самоврядування" містить норми, що ви­значають систему органів місцевого самоврядування, їх склад, статус депутатів, а також повноваження цих органів (статті 140—146).  
Розділ XII "Конституційний Суд України" визначає склад і повноваження Конституційного Суду, встановлює гарантії не­залежності та недоторканності суддів (статті 147—153). Розділ XIII "Внесення змін до Конституції України" встанов­лює порядок подання до Верховної Ради України законопро­ектів про внесення змін і доповнень до Конституції та поря­док їх розгляду (статті 154—159).
Розділ XIV "Прикінцеві положення" вказує, що Конституція України набуває чинності з дня прийняття. День прийняття Конституції України є державним святом — Днем Конституції України (статті 160, 161).
Розділ XV "Перехідні положення"закріплює положення щодо чинності діючого законодавства в частині, що не суперечить Конституції України, та порядок вирішення інших питань, що виникли у зв'язку з прийняттям нової Конституції Украї­ни (14 пунктів). Розрізняють поняття здійснення, реалізації, дотримання, виконання, використання та застосування Конституції. Здійснення Конституції в цілому, її окремих норм — це до­сягнення конституційних цілей та інтересів шляхом право-творчої діяльності суб'єктів конституційного права. Реалізація — це перетворення, втілення конституційних норм у фактичній діяльності організацій, органів, посадових осіб і громадян. Дотримання норм Конституції означає утримання від забо­ронених нею дій. Виконання конституційних приписів — обов'язкове здій­снення передбачених законом тих чи інших дій.   Норми конституції реалізуються також шляхом їх викорис­тання — здійснення учасниками конституційних відносин до­зволених нормами права дій, здійснення ними своїх прав. У таких випадках реалізуються вповноважувальні норми, які за­кріплюють основні права та свободи громадян, повноваження державних органів. Використання конституційних норм мож­ливе також через тлумачення чинного законодавства. Застосування — один із видів реалізації конституційних норм, де є чітко визначений адресат: органи державної влади, посадові особи та ін. Застосування права — державно-владна діяльність щодо вирішення конкретних юридичних справ уповноваженими суб'єктами. Реалізується вона шляхом прий­няття акта, який індивідуалізує та конкретизує загальнообо­в'язковий правовий принцип. Без акта застосування немає чіткої форми реалізації конституційних норм. За поданою вище класифікацією конституцій Конституція України є формальною, постійною, демократичною, респуб­ліканською, унітарною, змішаною, прийнятою парламентом, кодифікованою.
» Поиск
» Статистика

216.73.216.12

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

» Карта

free counters
» Форма входа
Copyright MyCorp © 2025Конструктор сайтовuCoz