onli-films.at.ua
Среда, 09.07.2025, 12:04
» Меню сайта
» Правознавство
1.ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

2.НОТАРІАТ В УКРАЇНІ

3.КОНСТИТУЦІЙНЕ ПРАВО УКРАЇНИ

4.КРИМІНАЛІСТИКА

5.ИСТОРИЯ ПОЛИТИЧЕСКИХ И ПРАВОВЫХ УЧЕНИЙ

6."МАЛА" СУДОВА РЕФОРМА В УКРАЇНІ

7.ОБЩАЯ И КРИМИНАЛЬНАЯ СЕКСОЛОГИЯ

8.ЮРИДИЧНА ДЕОНТОЛОГІЯ

9.АНГЛІЙСЬКА МОВА ДЛЯ ЮРИСТІВ ENGLISH FOR LAW STUDENTS

10.СЛОВНИЧОК ЮРИДИЧНИХ ТЕРМІНІВ

11.КРИМІНОЛОГІЯ

12.ЖИТЛОВЕ ПРАВО УКРАЇНИ

13.СУДОВА РЕФОРМА В УКРАЇНІ: СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ

14.ТЕОРІЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА

15.ЮРИДИЧНА ДЕОНТОЛОГІЯ

16.МІЖНАРОДНЕ ПРИВАТНЕ ПРАВО

17.ЗАКОН УКРАЇНИ Про місцеве самоврядування в Україні

18.ТРУДОВІ СПОРИ

Обставини у сфері нормативно-правового регулювання Правова система України була зорієнтована на адміністра­тивно-командний устрій і не відповідала, та й нині не повною мірою відповідає вимогам ринкової економіки (фактично не прийнято такі базові законодавчі акти, як Цивільний кодекс, ЦПК, КПК, Закон України "Про попередження злочинів" тощо). Частина законів України має декларативний характер, не розроблено механізм їх реалізації через відсутність матеріаль­ного і кадрового забезпечення. Окремі закони і відомчі правові акти не узгоджені між со­бою і з іншими нормативними актами. У багатьох законах і підзаконних актах відсутня чітка регламентація дій службових осіб, а також фактично вони не несуть відповідальності за дії, що суперечать нормативній базі. Недостатньо ефективним виявився Закон України "Про бо­ротьбу з корупцією" від 5 жовтня 1995 р. З одного боку, усе це надає можливість "кримінальним та­лантам" лавірувати між часто-густо протилежними рішеннями, постановами й положеннями державних інстанцій, викорис­товуючи також пробіли в законодавстві. З іншого боку, корумпована частина чиновництва у корис­ливих цілях, за хабарі створює режим найбільшого сприяння злочинності при вирішенні питань квотування, ліцензування, сплати мита, зменшення державного замовлення тощо. Стикаючись з чиновницькими вимогами, не маючи змоги або не бажаючи вирішувати питання в межах дії законодавст­ва, частина комерсантів діє в обхід закону. У країні існує традиція невіри у захист закону, необов'язко­вості його дотримання й можливості порушення. Низький рівень правової й економічної культури населен­ня, відсутність досвіду критичного ставлення до реклами, зов­нішньої атрибутики, штучно підігріте уявлення про "надзви­чайні" можливості капіталізму сприяли поширенню у країні фінансових афер. Обіцяючи високі дивіденди і швидке збагачен­ня, іноді не маючи ліцензії на діяльність, різні довірчі, страхові товариства і позабанківські установи, АТ і ТОВ з мізерним статутним капіталом, заманювали вкладників, розповсюджу­вали акції, векселі й інші "цінні" папери, які не мали жодно­го забезпечення. У такий спосіб зазначені структури накопичу­вали великі капітали, які давали як кредити під шалені відсотки, потім оголошували себе фіктивно збанкрутілими (бо гроші були переведені з рахунків АТ і ТОВ) чи просто зника­ли. Загалом в Україні у 90-х роках було ошукано понад 4 млн осіб на загальну суму 132 млн дол. Умовами поширення економічної злочинності були недоліки в діяльності місцевих органів влади і недостатній рівень бороть­би з ними правоохоронних органів. Серед недоліків діяльності правоохоронних органів основ­ними були такі:
•      слабка теоретична підготовка і недостатній досвід співро­бітників;
•      слабка взаємодія окремих ланок системи правоохоронних органів і комісій місцевих органів влади, органів Антимо­нопольного комітету, що організовують процеси привати­зації об'єктів;
•      несвоєчасне виявлення нових проявів економічної злочин­ності й запізніле реагування на них. До основних недоліків діяльності органів місцевої влади можна зарахувати такі:
•      при реєстрації статутів комерційних структур в окремих випадках не визначаються джерела їх забезпечення сиро­виною, матеріалами, устаткуванням, приміщеннями, що призводить до збільшення випадків розкрадань, підкупів службових осіб;
•      не забезпечується дотримання вимоги Закону України "Про підприємництво", що забороняє обирати й призна­чати на керівні та матеріально відповідальні посади осіб, які раніше були засуджені;
•      затвердження на керівних посадах осіб, що скомпроме­тували себе на попередніх посадах;
•      слабкий контроль за використанням виділених банків­ських позик, що уможливлює їх привласнення або вико­ристання не за призначенням;  
•      порушення вимог ст. 2 Закону України "Про підприєм­ництво", ст. 5,6 Закону України "Про боротьбу з коруп­цією", що забороняють займатися підприємницькою діяль­ністю особам, які працюють в органах влади і управління й мають здійснювати контроль за діяльністю комерційних структур;  
•      слабкий контроль за припиненням діяльності комерцій­них структур, які всупереч вимогам законів здійснюють діяльність, не зазначену у статуті (займаються посеред­ницькою діяльністю замість виробничої);
•      недостатній рівень контролю за суб'єктами підприємниць­кої діяльності, які здійснюють бухгалтерський облік з по­рушеннями або зовсім не здійснюють. Виникнення і поширення нових злочинів в економіці потре­бує залучення до їх виявлення й документування великої кіль­кості фахівців з різних галузей. Виникає складна ситуація, оскільки правоохоронні органи не мають достатніх коштів для їх залучання, а тому документальні ревізії фінансово-господар­ської діяльності підприємств, організацій, установ за наявності підстав для їх проведення або не здійснюються взагалі, або за­тягуються на невизначений час. Відомчий ревізійний апарат не має змоги задовольнити проведення необхідної кількості реві­зій, та й не завжди вони проводяться на належному рівні. Що ж до структур Державного контрольно-ревізійного управління України, то вони здійснюють ревізії в основному суб'єктів під­приємницької діяльності, які фінансуються з державного бю­джету.    
17.3. Попередження економічної злочинності
Попередження економічної злочинності є невіддільною скла­довою соціального управління, що має передбачати впроваджен­ня системи економічних, організаційно-виробничих, технічних, правових та виховних заходів, спрямованих на нейтралізацію або зниження впливу обставин, що зумовлюють вчинення злочи­нів у сфері економіки. Розглянемо основні з цих заходів. Економічні заходи. Такі заходи повинні передбачати кори­гування загальної концепції процесу просування до сучасного ринку, її чітке опрацювання з урахуванням набутого досвіду, і неухильне виконання. Особливу увагу слід приділяти цивілізованому і справедли­вому продовженню процесу приватизації, оскільки це сприя­тиме отриманню державою основних коштів. При цьому не до­пускати заниження вартості об'єктів, що приватизуються, а також порушення прав тих, хто на них працює. Важливою проблемою є боротьба з монополізацією комер­ційної діяльності, що призводить до підвищення цін, за ство­рення умов для доброчинної конкуренції. Особливо важливо не допустити поділу ринку на сфери впливу. Цими проблемами покликаний займатись Антимонопольний комітет. Потребує переоснащення технічний парк промисловості, який дедалі більше відстає від вимог життя. Для посилення контролю за діяльністю комерційних банків, спрямування їх діяльності на розвиток економіки країни, необ­хідно підвищити роль Національного банку України, значно посилити його контрольні функції щодо здійснення перевірки банківських установ разом з відповідними службами Міністер­ства внутрішніх справ України. Саме впровадження таких заходів дасть можливість запо­бігати зловживанням, своєчасно виявляти факти незаконного отримання чи використання кредитів. Організаційні заходи. Необхідно відтворити систему контро­люючих і ревізуючих органів, які б здійснювали контроль за додержанням вимог законодавства в комерційній діяльності починаючи з моменту відповідності реєстрації суб'єктів підпри­ємницької діяльності, щодо відповідності їх діяльності статут­ній, отримання ліцензій на конкретні види діяльності, а також жорсткий контроль за сплатою податків. Потрібно підвищити рівень підготовки фахівців різних про­філів: економістів, юристів та інших службовців державного апарату, що організує роботу економічної галузі, банківської системи, аудиту, правоохоронних органів тощо. Потрібно комп'ютеризувати систему обліку діяльності на­родного господарства, упровадити дійову систему контролю за розрахунковими операціями. Необхідно ввести норми забезпечення надійності суб'єктів підприємницької діяльності, для чого встановити максимальні межі співвідношення власних та позикових коштів, рівень їх резервування, а також страхування внесків. У розд. 2 Закону України "Про рекламу" містяться загальні вимоги до реклами, пояснюється поняття недоброчинної рек­лами (ст. 10); ідеться про рекламу послуг, пов'язаних із за­лученням коштів населення, цінних паперів (ст. 23); забороня­ється повідомляти розміри очікуваних дивідендів, а також інформацію про майбутні прибутки, крім фактично виплаче­них за підсумками щонайменше одного року; встановлено штрафні (адміністративні) санкції за порушення вимог закону (ст. 27). Проте в законі не повністю враховано пропозиції щодо пуб­лікації коротких звітів фірм, які рекламують себе, а також сту­пінь ризику вкладників. Потрібно створювати нові й укріплювати діючі служби без­пеки банків, які повинні не тільки фізично охороняти керів­ництво і будівлі, а й створити банки даних, за допомогою яких можна отримати необхідну інформацію про потенційних клієн­тів і партнерів банку. При складанні угоди на велику суму не­обхідно перевіряти відповідність фактичної адреси зазначеній у документах, дані про керівників фірми, номерні знаки авто­мобілів тощо. В окремих випадках необхідно створювати міжбанківські служби безпеки. Так, у Полтаві міська служба безпеки "Скіф" надає заінтересованим структурам інформацію про фінансову й господарську діяльність суб'єктів комерційних відносин усіх форм власності. Ця служба тісно взаємодіє з Міністерством внутрішніх справ України, налагоджено також автоматизова­ний обмін інформацією з банками та страховими компаніями країни. У Закон України "Про державну податкову службу в Украї­ні" додатково 5 грудня 1998 р. внесено розд. 5 "Податкова мі­ліція", де зафіксовано її завдання, структуру, повноваження і права. Того ж року було прийнято Закон України "Про внесен­ня змін до Кримінально-процесуального кодексу України та де­яких інших законодавчих актів України у зв'язку з утворенням податкової міліції. Цим законом податковій міліції надано пра­во здійснювати оперативно-розшукову та слідчу діяльність. Од­ним з основних завдань податкової міліції законом визначено профілактику злочинів, боротьба з якими входить до її компе­тенції. Правові заходи. У сучасних умовах правозабезпечувальний механізм відстає від господарської практики. Удосконалення законодавства повинно охоплювати такі за­вдання:  
•      розробка загальнообов'язкових правил поведінки на рин­ку всіх суб'єктів підприємницької діяльності;  
•      розробка системи універсальних санкцій до суб'єктів під­приємницької діяльності за порушення господарського законодавства, які завдають шкоди інтересам спожива­чів;
•      подальше вдосконалення адміністративної та криміналь­ної відповідальності за різні види недобросовісної комер­ції, в разі злісного невиконання загальнообов'язкових правил господарської діяльності. Потребує подальшого вдосконалення кримінальне законо­давство у сфері боротьби із суспільно небезпечними діяннями в економіці, зокрема з лихварством, неправильним веденням бухгалтерського обліку з метою ухиляння від сплати податків, введенням в оману контрагентів при складанні угод тощо. Винятково важливо усунути внутрішні суперечності зако­нодавства. Потрібно здійснити кримінологічну експертизу всіх законопроектів у сфері регулювання господарчої діяльності, на основі якої спрогнозувати можливе виникнення небезпечних форм поведінки в галузі економіки, адже злочинність миттєво використовує будь-які "проріхи" у законодавстві. Виховні заходи. Ці заходи невіддільні від загальновиховних серед усіх прошарків суспільства. Вони повинні, з одного боку, сприяти переборенню людьми почуття очікування благ тільки з боку держави, безініціативності, страху перед змінами, а з ін­шого — не допускати розвитку розгубленості, негативних ідей, що відкидають творчі початки, ініціативу, спричинюючи уст­ремління ухопити все, що можливо, сьогодні, не думаючи про завтра. Необхідно розвивати у громадян почуття співпереживання за майбутнє України, досягнення нею високих позицій у світовій спільноті. Потрібно широко пропагувати правові знання в галузі еко­номіки із застосуванням зарубіжного досвіду. Зараз розроблена загальнодержавна програма підвищення рівня податкової куль­тури громадян, де передбачені відповідні заходи через засоби масової інформації, у тому числі проведення циклів теле- і ра­діопередач, консультацій, брифінгів, зустрічей службових осіб органів державної податкової служби з населенням на підставі п. 33 Комплексної програми профілактики злочинності на 2001-2005 рр. Для зосередження зусиль на пріоритетних напрямах профі­лактики економічних злочинів правоохоронні та інші компе­тентні органи розробляють і реалізують програми попередження злочинності з урахуванням нових тенденцій в її діяльності. Так, розроблена і виконується Програма заходів щодо захисту паливно-енергетичного комплексу України. Ця програма коригу­ється з урахуванням змін економічної ситуації в цій галузі. Мі­ністерство внутрішніх справ України висунуло обґрунтовані про­позиції щодо застосування штрафних санкцій за порушення умов видачі вексельних бланків; законодавчого обмеження обсягів електроенергії, що реалізується за безгрошовими схемами, зокре­ма із застосуванням вексельного обігу та бартерних операцій; посилення вимог ліцензійних умов до ліцензіатів при отриман­ні ними ліцензії на здійснення підприємницької діяльності на ринку електроенергії щодо їх фінансового стану та платоспро­можності в розрахунках за електроенергію наявними грошови­ми коштами. Для боротьби з криміналізацією приватизаційних процесів, забезпечення їх прозорості, умов чесної змагальності здійс­нюється Програма оперативного супроводження процесу прива­тизації в України. У процесі виконання вимог програми вияв­лено сотні випадків вчинення злочинів у сфері приватизації (службові зловживання, заниження вартості об'єктів привати­зації шляхом підробки документів, безпідставного списання основних фондів, завищення кредиторської заборгованості, не­законного використання приватизаційних майнових сертифі­катів). Встановлено факти, коли комерційні структури, у ві­данні яких перебували державні пакети акцій стратегічно важливих підприємств, замість інвестування їх розвитку орга­нізовували приватні фірми, у тому числі в офшорних зонах. Через ці фірми комерційні структури отримували сировину й вивозили готову продукцію за кордон. У такий спосіб підпри­ємства штучно доводились до банкрутства, а в подальшому ви­купались за рахунок коштів, отриманих у результаті "управ­ління" цим же підприємством. Ось чому розглядувана Комплексна програма профілактики злочинності на 2001-2005 рр. (п. 41) спеціально передбачає ни­зку заходів, пов'язаних з недопущенням участі в аукціонах з продажу пакетів акцій підприємств, які мають стратегічне зна­чення для економіки і безпеки держави або займають монопо­льне становище на загальнодержавному ринку відповідних то­варів, робіт, послуг, претендентів з коштами сумнівного чи кримінального походження. Зазначимо також, що важливі профілактичні заходи впро­ваджуються у кредитно-фінансовій, агропромисловій, зовнішньо­економічній та інших сферах економіки. Таким заходом є, наприклад, проведення на заздалегідь ви­значених пріоритетних напрямах і стратегічно важливих об'єк­тах оперативно-профілактичної операції "Наступ", що забезпе­чує комплексне відпрацювання зазначених об'єктів. Розроблена і впроваджується програма профілактичних дій правоохоронних та контролюючих органів для боротьби з неза­конним виробництвом, поширенням і реалізацією аудіо- і відео-продукції, компакт-дисків та інших об'єктів інтелектуальної власності.  

Контрольні питання

1.  Ознаки і класифікація економічних злочинів.
2.  Співвідношення економічної і організованої злочинності.
3.  Основні напрями економічної злочинності на сучасному етапі.
4.  Причини й умови, що детермінують економічну злочин­ність.
5.  Економічні, організаційні, правові та виховні заходи попе­редження економічної злочинності.

» Поиск
» Статистика

216.73.216.239

Онлайн всего: 3
Гостей: 3
Пользователей: 0

» Карта

free counters
» Форма входа
Copyright MyCorp © 2025Конструктор сайтовuCoz