onli-films.at.ua
Четверг, 16.05.2024, 10:15
» Меню сайта
» Правознавство
1.ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

2.НОТАРІАТ В УКРАЇНІ

3.КОНСТИТУЦІЙНЕ ПРАВО УКРАЇНИ

4.КРИМІНАЛІСТИКА

5.ИСТОРИЯ ПОЛИТИЧЕСКИХ И ПРАВОВЫХ УЧЕНИЙ

6."МАЛА" СУДОВА РЕФОРМА В УКРАЇНІ

7.ОБЩАЯ И КРИМИНАЛЬНАЯ СЕКСОЛОГИЯ

8.ЮРИДИЧНА ДЕОНТОЛОГІЯ

9.АНГЛІЙСЬКА МОВА ДЛЯ ЮРИСТІВ ENGLISH FOR LAW STUDENTS

10.СЛОВНИЧОК ЮРИДИЧНИХ ТЕРМІНІВ

11.КРИМІНОЛОГІЯ

12.ЖИТЛОВЕ ПРАВО УКРАЇНИ

13.СУДОВА РЕФОРМА В УКРАЇНІ: СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ

14.ТЕОРІЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА

15.ЮРИДИЧНА ДЕОНТОЛОГІЯ

16.МІЖНАРОДНЕ ПРИВАТНЕ ПРАВО

17.ЗАКОН УКРАЇНИ Про місцеве самоврядування в Україні

18.ТРУДОВІ СПОРИ

Поновлення на роботі працівника. У разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу працівник по­винен бути поновлений на попередній роботі. Під "звільненням без законних підстав" треба розуміти і "звільнення з порушенням вста­новленого порядку" (ст. 240-1 КЗпП). При винесенні рішення про поновлення на роботі суд одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше од­ного року не з вини працівника, то суд виносить рішення про випла­ту середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу. Якщо працівника звільнено без законної підстави або з порушен­ням встановленого порядку, але поновлення його на попередній ро­боті неможливе внаслідок ліквідації підприємства, установи, органі­зації, орган, який розглядає трудовий спір, зобов'язує ліквідаційну комісію або власника (орган, уповноважений управляти майном ліквідованого підприємства, установи, організації, а у відповідних випадках — правонаступника) виплатити працівникові заробітну плату за весь час вимушеного прогулу. Одночасно орган, який роз­глядає трудовий спір, визнає працівника таким, якого було звільне­но за п. 1 ст. 40 КЗпП. Згідно зі ст. 235 КЗпП рішення про поновлення на роботі незакон­но звільненого або переведеного на іншу роботу працівника підлягає негайному виконанню. Зміна формулювання причин звільнення. У разі визнання форму­лювання причини звільнення неправильним (таким, що не відповідає фактичним обставинам) або таким, що не відповідає чинному зако­нодавству (у випадках, коли це не тягне за собою поновлення праців­ника на роботі), суд зобов'язаний змінити формулювання причин звільнення і вказати у рішенні причину звільнення у точній відповід­ності з формулюванням чинного законодавства та посиланням на відповідну статтю (пункт) закону. На прохання позивача суд може винести рішення про зміну фор­мулювання підстав звільнення на звільнення за власним бажанням. Якщо неправильне формулювання причини звільнення у трудовій книжці перешкоджало працевлаштуванню особи, орган, який роз­глядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату пра­цівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу в поряд­ку і на умовах, передбачених ч. 2 ст. 235 КЗпП. У разі затримки власником або уповноваженим ним органом ви­конання рішення суду про поновлення на роботі незаконно звільне­ного або переведеного на іншу роботу працівника, цей орган вино­сить ухвалу про виплату йому середнього заробітку або різниці в за­робітку за час затримки поновлення на роботі. Працівникові виплачується середній заробіток також за весь час вимушеного прогулу у разі затримки видачі трудової книжки з вини власника або уповноваженого ним органу. Покладання матеріальної відповідальності на службову особу, вин­ну в незаконному звільненні або переведенні працівника. Під час вив­чення теми необхідно знати, що згідно зі ст. 109 ЦПК та у справах про поновлення на роботі незаконно звільнених або переведених праців­ників суд може з власної ініціативи притягти до участі в справі як тре­тю особу на стороні відповідача службову особу, за розпорядженням якої було проведено звільнення або переведення. У цьому випадку відповідно до п. 8 ст. 134 КЗпП службова особа, винна в незаконному звільненні або переведенні працівника на іншу роботу, несе матеріальну відповідальність у повному розмірі шкоди, заподіяної з її вини. Встановивши, що звільнення або переведення здійснено з очевид­ним порушенням законодавства, суд у тому ж процесі повинен по­класти на винну службову особу обов'язок відшкодувати держав­ному підприємству, установі, організації заподіяну шкоду згідно з оплатою за час вимушеного прогулу або за час виконання нижче­оплачуваної роботи у розмірі, передбаченому законодавством про працю. Такий обов'язок покладається, якщо звільнення чи переве­дення здійснено з порушенням закону або якщо власник чи уповно­важений ним орган затримав виконання рішення суду про понов­лення на роботі. Задоволення грошових вимог. Правила ст. 238 КЗпП, що надають право органу, який розглядає трудовий спір, винести рішення про оплату працівникові належних сум (крім передбачених ст. 235 КЗпП виплат середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці у заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи) без обмежен­ня будь-яким строком, не виключають дії ст. 233 КЗпП щодо строку звернення за вирішенням трудового спору. Під час вивчення теми не­обхідно мати на увазі, що в питаннях про грошові вимоги орган, який розглядає спір, має право винести рішення про виплату працівникові належних сум без обмеження будь-яким строком (ст. 238 КЗпП). Гро­шові вимоги працівника з трудового спору — вимоги, що не пов'я­зані із звільненням чи переведенням працівника. Встановлені ст. 238 КЗпП правила про можливість задоволення вимог про стягнення належних працівникові сум (наприклад, при зат­римці розрахунку), застосовуються у випадках дотримання строків звернення за вирішенням трудових спорів або коли пропущений строк звернення за вирішенням трудових спорів було поновлено. Облік виконаної міри праці й визначення розміру належної праців­нику за це винагороди належить до компетенції роботодавця. Інколи працівник протягом тривалого часу може не знати, що роботодавець порушує його право. Якщо працівник дізнався про це і впродовж трьох місяців звернувся в органи з вирішення трудового спору, то гро­шова вимога має бути задоволена за весь час. Якщо роботодавець доведе, що працівник знав про порушення свого права й упродовж трьох місяців не звернувся, аби його захистили, то грошові вимоги працівника не будуть задоволені. Якщо працівник доведе, що він не знав про порушення свого права, то орган, який розглядатиме цей спір, має право винести рішення про виплату праців­никові належних грошових сум без обмеження будь-яким строком. Ст. 238 КЗпП так само, як і ч. 2 ст. 235 КЗпП, регулює строки вип­лати сум, належних працівникові, а не строки звернення за вирішен­ням трудових спорів, які поширюються на всі трудові спори без жод­них винятків. Обмеження повороту виконання рішень з трудових спорів. Зворот­не відшкодування виплачених роботодавцем працівникові грошових сум обмежується. Доцільно проаналізувати зміст ст. 239 КЗпП і зна­ти, з яких підстав допускається поворот виконання виконаних судо­вих рішень про стягнення заробітної плати чи інших виплат, що вип­ливають з трудових правовідносин. У разі скасування виконаних су­дових рішень про стягнення заробітної плати чи інших виплат, які випливають з трудових правовідносин, повернення виконання допус­кається лише тоді, коли скасоване рішення грунтувалося на повідом­лених позивачем неправдивих відомостях або поданих ним підроб­лених документів. На цих же підставах допускається стягнення з працівників сум, вип­лачених їм відповідно до раніше прийнятого рішення КТС при по­вторному розгляді спору. Студент має знати порядок вирішення питань про повернення ви­конання та строк подання заяв про повернення виконання (ст. ст. 420, 421 ЦПК) й особливості повороту виконання трудових справ про відшкодування шкоди, заподіяної каліцтвом або іншим ушкоджен­ням здоров'я, а також втратою годувальника. Оформлення позовних заяв з трудових спорів до суду. Позовна за­ява щодо індивідуального трудового спору подається до суду в пись­мовій формі. Позовна заява повинна містити в собі: назву суду, до якого по­дається заява; точну назву позивача і відповідача, їх місце проживан­ня або знаходження, а також назву представника позивача, коли по­зовна заява подається представником; зміст позовних вимог; виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що стверджують позов; підпис позивача або його представника із заз­наченням часу подання заяви. До позовної заяви додаються письмові докази: копії наказів робо­тодавця, контракт, довідка про середню заробітну плату, довідки, розрахунки, договір про повну матеріальну відповідальність та інші докази залежно від виду індивідуального трудового спору. Якщо по­зовна заява подається представником позивача — також довіреність чи інший документ, що стверджує повноваження представника. Деякі процесуальні особливості розгляду трудових справ у суді. Слід враховувати, що розгляд і вирішення цивільних справ у судах прово­диться на засадах змагальності. Суд зобов'язаний вживати передбачені законом заходи до все­бічного, повного й об'єктивного з'ясування обставин справи, роз'яс­няти особам, які беруть участь у справі, їх права й обов'язки і сприя­ти у здійсненні їх прав. Кожна сторона повинна довести ті обстави­ни, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами й іншими особами, які беруть участь у справі. Коли сторонам та іншим особам, які беруть участь у справі, важко потребувати докази суд за їх клопотаннями сприяє у витребу­ванні таких доказів. Під час розгляду трудового спору в суді позивач може змінити свої позовні вимоги чи відмовитися від позову. Студенту необхідно зна­ти, що:
•    заява позивача про відмову від позову, визнання позову відпо­відачем і умови мирової угоди сторін заносяться до протоколу судового засідання й підписуються відповідно позивачем, відпо­відачем або обома сторонами;  
•    якщо відмова позивача від позову, визнання позову відповіда­чем або мирова угода сторін викладені в адресованих суду пись­мових заявах, ці заяви додаються до справи, про що зазначаєть­ся в протоколі судового засідання;  
•    до прийняття відмови позивача від позову або до затвердження мирової угоди сторін суд роз'яснює позивачеві або сторонам на­слідки відповідних процесуальних дій;  
•    про прийняття відмови позивача від позову або про затвердження мирової угоди сторін суд постановляє ухвалу, якою одночасно закриває провадження в справі. В ухвалі мають бути зазначені умови затверджуваної судом миро­вої угоди сторін. У разі неприйняття судом відмови позивача від по­зову, визнання позову відповідачем або незатвердження мирової уго­ди сторін суд постановляє про це мотивовану ухвалу. Відповідно до ст. 103 і 179 ЦПК мирова угода сторін може стосу­ватися лише їх та спірних правовідносин, і її умови мають бути таки­ми, щоб у разі відмови сторони в майбутньому від мирової угоди, вона могла бути виконана примусово, відповідно до п. 4 ст. 348 ЦПК. З огляду на це, наприклад, у справі про визнання незаконним переве­дення на іншу роботу не може бути укладена мирова угода на тих підставах, що позивач звільняється за власним бажанням, оскільки спірні правовідносини не стосувалися припинення трудового дого­вору. Студенту слід пригадати повноваження апеляційного суду. Важ­ливо знати й підстави для скасування рішення місцевого суду. Не може бути скасоване правильне по суті рішення суду лише з формальних міркувань. За кожним рішенням, що набрало законної сили або допущено до негайного виконання, за заявою особи, на користь якої постановле­но рішення, видається виконавчий лист (ст. 348 ЦПК). Виконання рішень судів здійснюється відповідно до Закону Украї­ни "Про виконавче провадження". Стягувачам, які пропустили строк для пред'явлення виконавчого документа до виконання з причин, визнаних судом поважними, про­пущений строк може бути поновлено (ст. 350 ЦПК). Заява про поновлення пропущеного строку подається до суду, який видав виконавчий лист, або до суду за місцем виконання й розгля­дається в судовому засіданні з повідомленням сторін, які беруть участь у справі, проте їх неявка не перешкоджає вирішити питання про по­новлення пропущеного строку. Суд розглядає таку заяву в десятиден­ний строк. Порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів). Правові й організаційні засади функціонування системи заходів щодо вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) визначає Закон України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)". Колективний трудовий спір (конфлікт) — це розбіжності, що ви­никли між сторонами соціально-трудових відносин. Сторонами ко­лективного трудового спору (конфлікту) є:
•    на виробничому рівні — наймані працівники (окремі категорії найманих працівників) підприємства, установи, організації чи їх структурних підрозділів або профспілкова чи інша уповно­важена найманими працівниками організація та власник підп­риємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи представник;  
•    на галузевому, територіальному рівнях — наймані працівники підприємств, установ, організацій однієї чи кількох галузей (про­фесій) або адміністративно-територіальних одиниць чи проф­спілки, їх об'єднання або інші уповноважені цими найманими працівниками органи та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники; 
• на національному рівні — наймані працівники однієї чи кіль­кох галузей (професій), профспілки або їх об'єднання, інші уповноважені найманими працівниками органи та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи (представ­ники) на території більшості адміністративно-територіальних одиниць України, передбачених ч. 2 ст. 133 Конституції Украї­ни. Залежно від рівня колективного трудового спору встанов­люються особливості його вирішення. Сторони в колективному трудовому спорі здійснюють свої пов­новаження через представників. У законі йдеться про найманих пра­цівників і майже не використовується термін "трудовий колектив". Указано, що уповноважений найманими працівниками на представ­ництво орган — єдиний повноважний представник найманих пра­цівників до моменту припинення такого спору (конфлікту). Найма­ний працівник — фізична особа, яка працює за трудовим догово­ром на підприємстві, в установі чи організації, в їх об'єднаннях або у фізичних осіб, які використовують найману працю. Сфера дії вка­заного закону поширюється на найманих працівників та організації, утворені ними відповідно до законодавства для представництва і за­хисту їх інтересів, а також на власників підприємств, установ, органі­зацій незалежно від форм власності, виду діяльності й галузевої на­лежності, на організації власників. Предметом колективного трудового спору є розбіжності, що ви­никли між сторонами соціально-трудових відносин, щодо:
а)  встановлення нових або зміни існуючих соціально-економіч- них умов праці та виробничого побуту;  
б) укладення чи зміни колективного договору, угоди;
в) виконання колективного договору, угоди чи окремих їх поло- жень;  
г)  невиконання вимог законодавства про працю. Для вирішення численних однорідних за змістом вимог працівників (наприклад, невиплата заробітної плати колективу організації, тобто невиконання законодавства про заробітну плату), застосовуються норми про порядок вирішення індивідуальних трудових спорів. Варто знати, про що йдеться під соціально-економічними умова­ми праці у зв'язку з встановленням або зміною яких можуть виникну­ти колективні трудові спори. До процедурних спорів зараховують розбіжності між сторонами спору з приводу участі профспілок у встановленні колективних умов праці. Колективні спори матеріального характеру виникають через встановлення трудових або інших соціальних прав працівників або визначення їхнього обсягу. Колективний трудовий спір розпочинається з формулювання ви­мог працівників. Вимоги найманих працівників на виробничому рівні формуються й затверджуються загальними зборами (конференцією) найманих працівників або формуються шляхом збору підписів і вва­жаються чинними за наявності не менше половини підписів членів трудового колективу підприємства, установи, організації чи їх струк­турного підрозділу. Разом із висуненням вимог збори (конференція) найманих працівників визначають орган чи особу, які представляти­муть їх інтереси. Вимоги найманих працівників на галузевому, територіальному чи національному рівнях формуються й затверджуються:  
•    у випадках, коли інтереси найманих працівників представляє профспілка, об'єднання профспілок — рішенням виборного органу відповідної профспілки, об'єднання профспілок;  
•    коли інтереси найманих працівників представляють інші упов­новажені ними організації (органи) — конференцією представ­ників підприємств, установ, організацій, обраних зборами (кон­ференцією) працівників підприємств, установ, організацій, які пе­ребувають у стані трудового спору (конфлікту). Вимоги найманих працівників, профспілки чи об'єднання проф­спілок оформляються відповідним протоколом і надсилаються влас­нику або уповноваженому ним органу (представнику). Законом регулюється порядок і строки розгляду вимог найманих працівників або профспілки (ст. 5 Закону). Власник або уповноваже­ний ним орган (представник) зобов'язаний розглянути вимоги най­маних працівників, категорій найманих працівників, колективу пра­цівників чи профспілки та повідомити їх представників про своє рішення у триденний строк з дня одержання вимог. Якщо задоволення вимог виходить за межі компетенції уповнова­женого власником органу (представника), він зобов'язаний надісла­ти їх у триденний строк з дня одержання вимог власнику або до відпо­відного вищестоящого органу управління, що має право прийняти рішення. При цьому строк розгляду вимог найманих працівників кож­ною інстанцією не повинен перевищувати трьох днів. Загальний строк розгляду вимог і прийняття рішення (з урахуван­ням часу пересилання) не повинен перевищувати тридцяти днів з дня одержання цих вимог власником або уповноваженим ним органом (особою) до моменту отримання найманими працівниками чи проф­спілкою повідомлення від власника або відповідного органу вищого рівня управління про прийняте ним рішення. Рішення власника або відповідного органу вищого рівня управлін­ня викладається у письмовій формі і не пізніше наступного дня над­силається уповноваженому представницькому органу іншої сторони колективного трудового спору (конфлікту) разом із соціально-еко­номічним обгрунтуванням. Колективний трудовий спір (конфлікт) виникає з моменту, коли уповноважений представницький орган найманих працівників, кате­горії найманих працівників, колективу працівників або профспілки одержав від власника чи уповноваженого ним органу повідомлення про повну або часткову відмову задовольнити колективні вимоги й прийняв рішення про незгоду з рішенням власника чи уповноваже­ного ним органу (представника) або коли терміни розгляду вимог за­кінчилися, а відповіді від власника не надійшло. Про виникнення колективного трудового спору (конфлікту) орган, який представляє інтереси найманих працівників або профспілки, зобов'язаний у триденний строк письмово поінформувати власника чи уповноважений ним орган (представника), місцевий орган вико­навчої влади, орган місцевого самоврядування за місцезнаходженням підприємства та Національну службу посередництва і примирення. Варто знати послідовність розгляду і вирішення колективного трудового спору (конфлікту). Для цього слід вивчити ст. 7 Закону, що закріплює порядок примирення їх вирішення:
а)  примирливою комісією (ст. 8, 9 Закону);  
б)  за участю посередника (ст. 10 Закону);
в)  у трудовому арбітражі (ст. 11, 12 Закону). Який порядок формування органів вирішення колективних тру­дових спорів? Згідно зі ст. 8 Закону примирна комісія — орган, при­значений для вироблення рішення, що може задовольнити сторони колективного трудового спору (конфлікту); він складається із пред­ставників сторін. Примирна комісія утворюється за ініціативою однієї зі сторін на виробничому рівні — у триденний, на галузевому чи територіально­му рівні — у п'ятиденний, на національному рівні — у десятиденний строк із моменту виникнення колективного трудового спору (конф­лікту) з однакової кількості представників сторін. Порядок визначення представників до примирної комісії визна­чається кожною із сторін колективного трудового спору (конфлікту) самостійно. Якщо сторони не знайшли компромісного рішення, за спільним вибором сторін визначається незалежний посередник — особа, яка сприяє встановленню взаємодії між сторонами, проведенню перего­ворів, бере участь у виробленні примирною комісією взаємоприйнят­ного рішення. Якщо ж за допомогою незалежного посередника не вда­лося ліквідувати розбіжність, тобто домогтися результату, сторони колективного трудового спору звертаються до трудового арбітражу. Який же порядок формування трудового арбітражу (ст. 11 Зако­ну)? Трудовий арбітраж — орган, який складається із залучених сто­ронами фахівців, експертів та інших осіб і приймає рішення по суті трудового спору (конфлікту). Кількісний і персональний склад тру­дового арбітражу визначається за згодою сторін. Голова трудового арбітражу обирається з числа його членів. До складу трудового ар­бітражу також можуть входити народні депутати України, представ­ники органів державної влади, органів місцевого самоврядування й інші особи. Організаційне та матеріально-технічне забезпечення роботи тру­дового арбітражу здійснюється за домовленістю сторін, а якщо сто­рони не досягли згоди — у рівних частках. Необхідно знати порядок вирішення колективного трудового спо­ру (конфлікту) трудовим арбітражем (ст. 12 Закону). Колективний трудовий спір (конфлікт) розглядається трудовим арбітражем за обо­в'язкової участі представників сторін, а в разі потреби — представ­ників інших зацікавлених органів та організацій. Трудовий арбітраж має прийняти рішення у десятиденний строк від дня його створення. За рішенням більшості членів трудового арбітражу цей строк може бути продовжено до двадцяти днів. Рішення трудового арбітражу приймається більшістю голосів його членів, оформляється протоко­лом і підписується всіма його членами. Члени трудового арбітражу не мають права розголошувати відомості, що є державною або іншою таємницею, захищеною законом. Рішення трудового арбітражу про вирішення колективного тру­дового спору (конфлікту) є обов'язковим для виконання, якщо сто­рони про це попередньо домовилися. Щоб поліпшити трудові відносини й запобігти виникненню ко­лективних трудових спорів (конфліктів), їх прогнозування й сприян­ня своєчасному вирішенню, здійснення посередництва. Для вирішен­ня таких спорів (конфліктів) Президентом України створена Націо­нальна служба посередництва і примирення. У ній працюють висококваліфіковані фахівці й експерти з питань вирішення колектив­них трудових спорів (конфліктів). Вона має свої відділення в Авто­номній Республіці Крим та областях. Рішення Національної служби посередництва й примирення ма­ють рекомендаційний характер і повинні розглядатися сторонами ко­лективного трудового спору (конфлікту) й відповідними централь­ними або місцевими органами виконавчої влади, органами місцево­го самоврядування. Як реалізується конституційне право на страйк? Відповідно до ст. 44 Конституції України ті, хто працює, мають право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів. Порядок здійснен­ня цього права встановлюється законом з урахуванням необхідності забезпечення національної безпеки, охорони здоров'я, прав і свобод інших людей. Ніхто не може бути примушений до участі або неучасті в страйку (ст. 44 Конституції України). Страйк може бути розпочато, якщо примирні процедури не при­вели до вирішення колективного трудового спору (конфлікту) або власник чи уповноважений ним орган (представник) ухиляється від примирних процедур або не виконує угоди, досягнутої у ході вирі­шення колективного трудового спору (конфлікту). Страйк застосовується як крайній засіб (коли всі інші можливості вичерпано) вирішення колективного трудового спору (конфлікту) че­рез відмову власника або уповноваженого ним органу (представника) задовольнити вимоги найманих працівників або уповноваженого ними органу, профспілки, об'єднання профспілок чи уповноваженого нею (ними) органу. Отже, страйк — це тимчасове колективне добровільне припинен­ня роботи працівниками (невихід на роботу, невиконання своїх тру­дових обов'язків) підприємства, установи, організації (структурного підрозділу) з метою вирішення колективного трудового спору (кон­флікту). Студенту потрібно знати порядок прийняття рішення про оголо­шення страйку (ст. 19 Закону) а також те, хто очолюватиме страйк (ст. 20 Закону), випадки, за яких страйк визнається незаконним (ст. 22 Закону), випадки, за яких забороняється проведення страйку (ст. 24 Закону). Рішення про визнання страйку незаконним ухвалюється судом на підставі Конституції України і чинного законодавства. Страйк має визнаватися незаконним, наприклад, коли працівники в такий спосіб добиваються політичних цілей, або коли через нього створюється заг­роза життю й здоров'ю, правам і свободам інших людей, або коли він організовується чи здійснюється в державних органах, на підприєм­ствах і організаціях, на які покладено забезпечення обороноздатності, правопорядку й безпеки країни, на безперервно діючих виробницт­вах, зупинення яких пов'язане з тяжкими або небезпечними наслідка­ми тощо. За примушування до участі або до неучасті в страйку винні особи несуть відповідальність у встановленому законом порядку. Студенту необхідно знати гарантії для працівників під час страй­ку (ст. 27 Закону). Участь у страйку працівників, за винятком страйків, визнаних судом незаконними, не розглядається як порушення трудо­вої дисципліни і не може бути підставою для їх притягнення до дис­циплінарної відповідальності. За рішенням найманих працівників чи профспілки може бути ут­ворено страйковий фонд з добровільних внесків і пожертвувань. За працівниками, які не брали участі в страйку, але через його про­ведення не мали можливості виконувати свої трудові обов'язки, збері­гається заробітна плата у розмірах не нижчих установлених законо­давством і колективним договором, укладеним на цьому підприємстві, як за час простою не з вини працівника. Облік таких працівників — обов'язок власника або уповноваженого ним органу (представника). Організація страйку, визнаного судом незаконним, або участь у ньому є порушенням трудової дисципліни. Час страйку працівникам, які беруть у ньому участь, не оплачується. Час участі працівника у страйку, що визнаний судом незаконним, не зараховується до загаль­ного і безперервного трудового стажу (ст. 28 Закону). Студенту необхідно звернути увагу на те, що законодавством встановлено відповідальність за порушення законодавства про ко­лективні трудові спори (конфлікти), зокрема: відповідальність за по­рушення законодавства про колективні трудові спори (конфлікти); відповідальність працівників за участь у страйку, визнаному судом незаконним; відповідальність за порушення законодавства про пра­цю, умов колективних трудових договорів (угод), що призвели до виникнення колективного трудового спору (конфлікту); відпові­дальність за організацію страйку, визнаного судом незаконним, не­виконання рішення про визнання страйку незаконним; відпові­дальність за примушування до участі у страйку або за те, що пере­шкоджають брати участь у страйку. Законом визначено порядок відшкодування збитків, заподіяних страйком. Закон України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяль­ності" від 15 вересня 1999 р. визначає особливості правового регулю­вання, засади створення, права та гарантії діяльності професійних спілок. Професійна спілка (профспілка) — добровільна неприбуткова громадська організація, що об'єднує громадян, пов'язаних спільними інтересами за родом їх професійної (трудової) діяльності (навчання). Професійні спілки створюються з метою представництва, здійснен­ня та захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки (ст. 2 Закону). Студент має знати, що профспілки, їх об'єднання мають право представляти інтереси працівників у органах, що розглядають інди­відуальні трудові спори. Профспілки, їх об'єднання мають право представляти інтереси працівників під час вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) у порядку, встановленому законодавством (ст. 26 За­кону). Представники профспілок беруть участь у діяльності примир­них комісій, трудових арбітражів та інших органів, які розглядають колективний трудовий спір (конфлікт). Профспілки, їх об'єднання мають право на організацію та прове­дення страйків, зборів, мітингів, походів і демонстрацій на захист трудових і соціально-економічних прав та інтересів працівників відпо­відно до закону (ст. 27 Закону). Профспілкові організації на підприємствах, в установах, органі­заціях та їх структурних підрозділах представляють інтереси праців­ників і захищають їх трудові, соціально-економічні права та інтере­си. Свої повноваження профспілкові організації здійснюють через утворені ними виборні органи, а в організаціях, де не створюються виборні органи, — через представника (довірену особу) профспілко­вої організації, яка діє у межах прав, наданих їй законом і статутами (положеннями) профспілок (ст. 37 Закону).
» Поиск
» Статистика

3.147.55.42

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

» Карта

free counters
» Форма входа
Copyright MyCorp © 2024Конструктор сайтов - uCoz