об'єктивна
необхідність реформування судової системи в Україні Судово-правова
реформа в Україні, про необхідність і напрямки якої так довго велися дискусії
за "круглими столами", на конференціях, симпозіумах, пленарних
засіданнях, у засобах масової інформації, розпочалася на базі прийнятих 21 червня 2001 р. Верховною Радою України пакету законодавчих актів
про внесення змін до дванадцяти чинних законів, які регулюють діяльність судів
і визначають їх повноваження, а також повноваження правоохоронних органів.
Маємо
тепер, зокрема, суттєві зміни в законах України "Про судовий устрій
України", "Про арбітражний суд", "Про статус суддів",
"Про органи суддівського самоврядування", "Про кваліфікаційні
комісії, кваліфікаційну атестацію і дисциплінарну відповідальність суддів судів
України", "Про міліцію", "Про попереднє ув'язнення",
"Про прокуратуру", "Про адміністративний нагляд за особами,
звільненими з місць позбавлення волі", а також зміни до чинних процесуальних
кодексів України.
Підготовка
законопроектів, темпи їх прийняття обумовлені тим, що минув п'ятирічний термін
Перехідних положень Конституції України. А це означало введення в дію всіх
конституційних положень стосовно, наприклад, побудови та функціонування
судової системи в Україні, впровадження в судочинство конституційних засад,
посилення судового захисту прав і свобод громадян.
Водночас
термін прийняття вказаного "пакету" аж ніяк не свідчить про
невизначеність напрямків реформи, поверхову оцінку тих відносин у сфері
судочинства і діяльності правоохоронних органів, які слід по-іншому регулювати
законодавчими актами.
Із
прийняттям Декларації про державний суверенітет України від 16 липня 1990 р., Акта проголошення Незалежності України від 24 серпня 1991 р. були визначені основні принципи побудови України
як демократичної, правової держави, в якій державна влада має здійснюватися за
принципом її розподілу на законодавчу, виконавчу та судову.
Побудова
правової держави вимагає насамперед реалізації засад верховенства права, коли
діяльність держави, її органів обмежена Конституцією, законами, іншими
нормативними актами, а головним напрямком діяльності держави є забезпечення
прав і свобод людини.
У правовій
державі суттєво змінюється також роль суду як органу державної
влади. Здійснюючи правосуддя на засадах законності, об'єктивності й
неупередженості, він має вирішувати конфлікт в усіх сферах соціальних відносин,
включаючи і визначення відповідальності держави, її органів перед громадянином
або об'єднанням громадян.
За
радянських часів, коли функціонувала командно-адміністративна система, суд був
її складовою. У кримінальному судочинстві суд був органом боротьби зі
злочинністю, у цивільному — розглядав майнові та інші спори між громадянами,
вирішував обмежене коло трудових та інших спорів у сфері професійної діяльності
громадян. Будь-які претензії до державних органів, їх посадових осіб розглядалися
виключно в порядку підлеглості, тобто посадовими особами
державного органу вищого рівня.
Перші кроки розбудови України як незалежної правової
держави відчутно позначилися й на функціонуванні судової влади, розширенні
функцій судів і посилення незалежності суддів. Важливе значення мали
законодавчі акти, прийняті в період 1991-1994 рр., зокрема "Про статус суддів", "Про
органи суддівського самоврядування", "Про прокуратуру",
"Про міліцію", "Про арбітражний суд", "Про
адвокатуру", "Про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу
України" та ін.
Водночас із прийняттям нової Конституції України 28 червня 1996 р. чимало законодавчих положень, які
регулювали судову діяльність і діяльність правоохоронних органів, мали суттєво
змінитися. Це пов'язано насамперед із поширенням юрисдикції судів на всі
правовідносини в державі, з необхідністю реально забезпечити конституційне
право громадян на судовий захист, запровадити в судочинство основні його
засади, які б максимально створили умови рівності усіх перед законом і судом, а
суд, здійснюючи правосуддя, мав робити це об'єктивно й неупереджено.
Крім того, на підставі вимог Конституції України,
треба було визначити в межах єдиної системи загальних судів ланки судів спеціалізованих,
які б, діючи на загальних засадах судочинства, захищали права й свободи
громадян в окремих сферах соціального життя, забезпечували режим законності,
передусім, у діяльності органів державної влади, й створювали умови для
функціонування України як демократичної, правової держави.
|