ПЕРЕДМОВА
Засвоювати
правничі знання допомагають інтенсивні та імітаційно-ігрові форми навчання.
Особливо тим студентам, які вважають, що знання їм "повинні" давати
викладачі. Хоча, звісно, знання набу-ваються в процесі активної
навчально-пізнавальної діяльності, у дискусіях, при вирішенні проблемних і
ситуаційних завдань. Під час розв'язання ситуаційних задач студент набуває
навички застосовувати норми конституційного, трудового, цивільного,
цивільно-процесуального права й окремих питань адміністративного та
кримінального права до певних фактичних обставин трудового спору. Це також гарна
нагода повторити уже вивчений нормативний матеріал з трудового права України,
так би мовити, repetitio
est mater studiorum. Розв'язання
ситуаційних задач, виконання вправ і завдань сприяє вивчанню, засвоєнню й закріпленню
навчального матеріалу дисципліни. Розв'язуючи ситуаційні задачі, виконуючи
завдання, студент вчиться правильно застосовувати норми трудового права,
вирішувати трудові спори і запобігати їм.
Щоб
розв'язувати задачі й виконувати практичні завдання, що увійшли до навчального
посібника, студенти мають опрацювати матеріали з трудового права України,
рекомендовані нормативно-правові акти, підручники та посібники, наукову
юридичну літературу.
* Кодекс законів про працю України з
постатейно систематизованими матеріалами / Упоряд., наук. ред. В. Вакуленко. — К.: Істина, 2001. — 800 с.
Вивченню навчальної дисципліни, розв'язанню
ситуаційних задач сприяють науково-практичні коментарі до чинного
законодавства України, Кодекс законів про працю України з постатейно систематизованими
матеріалами*.
Позаяк
серцевина навчального посібника — розв'язання ситуаційних задач, то студенту
необхідно звернутися до збірників законодавства про працю, рекомендованих
навчальною програмою з дисципліни. Варто використовувати і збірники міжнародних
актів.
Рекомендується
й інша юридична література: монографії, журнальні статті й збірники статей
наукових праць, що видаються в МАУП.
Для
розв'язання ситуаційних задач необхідно застосовувати норми Конституції
України, правила міжнародних договорів або міжнародних угод, судову практику,
яка публікується у правничих журналах. Бажано проаналізувати тексти Конвенцій
МОП, документи Ради Європи та інші міжнародні документи, і обов'язково
враховувати зміни в законодавстві України.
Студентові
рекомендується використовувати такі форми самостійної роботи: опрацювання
лекційного матеріалу; вивчення й аналіз законодавства, стосовно конкретного
трудового спору; опрацювання наукової та методичної літератури, нормативних
актів; розв'язання ситуаційних задач, виконання вправ, розробка процесуальних
документів, структурно логічних схем; підготовка рефератів, доповідей,
повідомлень, огляду практики застосування чинного законодавства про працю;
підготовка до семінарських і практичних занять, підсумкове з'ясування знань
студентів за допомогою тестування, контрольних робіт. Описані в посібнику
методики організації навчальних занять, активізації групової роботи студентів у
процесі навчання базуються на відомих навчальних іграх для юристів, розроблених
В. Молдованом і М. Міхеєнко*.
Семінарські
заняття проводяться методом розігрування ролей, вирішення трудових спорів у
комісії з трудових спорів і суді, імітації вирішення колективного трудового
спору (конфлікту) на засідання примирної комісії та трудового арбітражу.
Ігрові
форми навчання активізують пізнавальну діяльність студента, розвивають
самостійне мислення, уміння приймати рішення в конфліктній ситуації, вирішувати
трудовий спір, запобігати йому.
* Молдован В. В., Міхеєнко М. М. Юридичний практикум: навчальні ігри: Навч. посібник. — К.: Либідь, 1994.
Організувати систематичну навчально-пізнавальну
діяльність студента допоможе модульно-рейтингова система. Навчальний матеріал
охоплює три частини (модулі): перша (теоретична частина) — загальна
характеристика трудових спорів; друга і третя (практичні частини) — вирішення
індивідуальних і колективних трудових спорів (конфліктів).
"Рейтинг"
— індивідуальний показник навчальної діяльності студента. У перекладі з
англійської мови "рейтинг" — це оцінка. Навчальна діяльність
студента оцінюється в балах, що підсумовуються упродовж семестру. На
семінарському занятті студент може отримати до 12 балів. За рейтинговою
оцінкою від 100 до 120 балів — "відмінно"; від 80 до 100 балів —
"добре"; від 60 до 80 балів — "задовільно"; до 60 балів —
"незадовільно". Студент, який не має пропусків занять, може бути
звільнений від іспиту, якщо його рейтинг навчально-пізнавальної діяльності
понад 120 балів.
Навчальний
посібник побудований відповідно до навчальної програми дисципліни
"Трудові спори" для освітньо-кваліфікаційного рівня — бакалавра, яким
слід пам'ятати відомий вислів, що lequm
servi esse debemus, ut liberi
esse possimus.
Таблиця
1
Орієнтовна
система оцінки навчальної діяльності студента
У посібнику використовуються такі скорочення:
КЗпП — Кодекс законів про працю України;
КТС — Комісія з трудових спорів;
МОП — Міжнародна організація праці;
КК — Кримінальний кодекс України;
ЦК — Цивільний кодекс України;
ЦПК — Цивільний процесуальний
кодекс України.
Якщо в посібнику після посилання на статті кодексу
не вказується держава, в якій діє кодекс, наприклад, ст. 21 КЗпП, ст. 13 ЦПК, то мають на увазі статті кодексів України.
Таблиця 2
Орієнтовний розподіл навчального часу за темами