КРИМІНОЛОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА І ПОПЕРЕДЖЕННЯ НЕОБЕРЕЖНИХ ЗЛОЧИНІВ
1. Кримінологічна характеристика необережних злочинів.
2. Причини й умови, що детермінують необережні злочини. 3. Попередження необережних злочинів.
4. Кримінологічна характеристика і попередження
необережних автотранспортних злочинів. 20.1. Кримінологічна характеристика необережних
злочинів
Необережні злочини є невіддільною складовою загальної
злочинності, самостійним видом у її структурі, а також закономірним явищем у
суспільстві.
Необережна
злочинність багатогранна. Необережні злочини вчиняють у багатьох сферах
суспільного життя. Шкода від таких злочинів (кількість травмованих і
матеріальні збитки) дуже велика й перевищує шкоду від умисних злочинів. Водночас
небезпека особи злочинців, які вчиняють необережні злочини, значно менша, аніж
злочинців, які вчиняють умисні злочини.
Необережні
злочини пов'язані з порушенням певних правил поведінки, більшість з яких
зафіксовані й регламентовані у відповідних законах та підзаконних нормативних
актах, а також правил поведінки в побуті.
Необережна
злочинність, на жаль, є вічною і з розвитком науково-технічного процесу має
тенденцію як до кількісного збільшення, так і до збільшення її проявів та шкоди
від її наслідків. Достатньо пригадати катастрофу на Чорнобильській АЕС, що
спричинилася через необережні злочинні дії.
Основні
види необережних злочинів пов'язані з такими порушеннями правил безпеки:
• при використанні техніки у промисловості,
будівництві, сільському господарстві (ст. 267, 271-275 КК України);
•
при
охороні природи і використанні її ресурсів (ст. 236,
237, 239-245, 247, 250, 251 КК
України);
•
при
експлуатації транспортних засобів (ст. 276, 286-288,
291 КК
України);
•
при
охороні або збереженні майна (ст. 196, 197, 270 КК України);
•
у
службовій діяльності (ст. 367 КК України);
•
при використанні
професійних обов'язків (крім названих випадків) і норм поведінки в побуті, а
також правил, що захищають життя і здоров'я особи (ст. 119,
128, 131, 140,
264 КК
України).
Найнебезпечнішими
за наслідками є необережні злочини при взаємодії людини з технікою.
Необережний
злочин — це
передбачене кримінальним законом суспільно небезпечне діяння (дія або
бездіяльність), вчинене в результаті злочинної самовпевненості або недбалості.
Необережна
злочинність — це
сукупність необережних злочинів, що вчинені в державі або регіоні за певний
період часу (найчастіше за рік).
У
загальній структурі злочинності необережна становить 10-15 %. Структура
необережних злочинів така: порушення правил безпеки дорожнього руху та
експлуатації транспорту (до 80 %), порушення правил охорони майна, службова
недбалість (близько 10 %), порушення правил охорони праці й техніки безпеки (5 %),
необережні злочини проти особи (4 %).
Окремі необережні злочини мають
високу латентність.
Обсяг
необережної злочинності залежить від позиції законодавця до того, що треба
криміналізувати, а що ні. Нині перелік необережних злочинів має тенденцію до
збільшення через появу нових технологій, речовин, процесів у науці й техніці,
що здатні не тільки бути корисними, а й призводити до побічного ефекту та
великої шкоди.
Нагадаємо,
що в необережних злочинах діяння може бути вчинене з необережності, але частіше
його вчиняють умисно. Ставлення ж особи до наслідків діяння завжди необережне,
і ці наслідки винний легковажно розраховує відвернути або не передбачає їх
настання, хоча повинен був і міг передбачити.
В окремих
випадках з превентивною метою законодавець встановив відповідальність лише за
факт порушення певних правил і норм поводження з автомобілями, механізмами,
речовинами
(ч. 1 ст. 267, ч. 1 ст. 272, ч. 1 ст. 274 КК України),
якщо лише факт порушення вже створює загрозу таких тяжких наслідків. Проте
вивчення судової практики показує, що такі справи трапляються дуже рідко, хоча
такі порушення в житті непоодинокі. Тому в більшості випадків законодавець
обмежується встановленням адміністративної відповідальності тільки при
порушенні правил без тяжких наслідків (наприклад, ст. 121124, 128
КАП України).
Розглянемо особливості
необережної злочинності порівняно із злочинністю умисною.
1. Ці види злочинності відрізняються за формою вини, а
отже, за психологічним механізмом вчинення злочину. Відмінність полягає у
ставленні суб'єкта до вчинення діяння і його наслідків (до останніх ставлення
тільки необережне).
2. Різняться ці види злочинності за соціально-психологічними
причинами їх вчинення і характеристикою особи злочинця. Якщо суб'єкт умисних
злочинів прямо або опосередковано протиставляє власну волю інтересам
суспільства, то соціально-психологічною причиною необережних злочинів є
неуважність, безвідповідальне ставлення до існуючих в суспільстві правил
поведінки. Тому загалом суб'єкт необережних злочинів має значно менший ступінь
моральної шкідливості, аніж суб'єкт умисних злочинів.
3. Сфера діяльності, де вчиняються ці злочини. Необережні
злочини вчиняють на виробництві, у транспорті, у сфері управління, побуту
тощо. Там же можуть бути вчинені й умисні злочини, але перші порушують
правила, норми, приписи, звичаї, що зумовлюють нормальний перебіг виробничих і
побутових процесів.
4. Ці злочини різняться за характером наслідків. На відміну
від умисних злочинів, при вчиненні яких наслідки свідомо завдаються суб'єктом
і, отже, спостерігається певна пропорційність між "злою волею"
злочинця й тяжкістю завданої ним шкоди, при необережності такої пропорційності
немає. При вчиненні необережного злочину характер завданої шкоди визначається
не так ступенем моральної ушкодженості особи, як сферою діяльності суб'єкта,
характером знарядь і засобів, які він використовує, ситуацією, в якій
вчиняється діяння, а також іншими обставинами, які можуть бути випадковими для
суб'єкта. Тому в необережній злочинності часто спостерігається розрив, певна
суперечність між особою злочинця (його соціально-моральною характеристикою) і
тяжкістю наслідків, що настали [36].
Як
зауважувалось раніше, у народному господарстві й побуті збільшується кількість
і підвищується потужність джерел підвищеної небезпеки, інтенсифікується вплив
на природне середовище. Водночас підвищується психологічна напруженість у
суспільстві, збільшується кількість нервових і психічних захворювань, стресів,
тривожності серед людей. Це спричинює підвищення рівня необережних злочинів, а
їх наслідки за тяжкістю, як зазначалося, перевершують наслідки умисної
злочинності. Так, загиблих внаслідок автотранспортних злочинів, злочинів,
пов'язаних з порушенням вимог законодавства про охорону праці, злочинів у
вигляді порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки та інших
необережних злочинів значно більше, ніж внаслідок умисних вбивств.
Дедалі
гостріше відчувається "внесок" необережної злочинності в соціальну
напруженість суспільства. Крім чорнобильської трагедії, наслідки якої
неможливо виміряти, зазначимо катастрофи на шахтах, що постійно відбуваються,
забруднення довкілля: землі, атмосферного повітря, морів, знищення лісових
масивів тощо.
Необережні
злочини відіграють роль умов у вчиненні багатьох умисних злочинів, насамперед
злочинів проти власності.
Серед
необережних злочинців переважають чоловіки (хоча серед порушень правил безпеки
дорожнього руху збільшується чисельність жінок-водіїв) ближче до середнього
віку.
До
морально-психологічних якостей необережних злочинців належать: приглушення
почуття відповідальності, егоїзм, нехтування вимогами закону і правилами, коли
це вигідно і зручно, професійних знань, вмінь, навичок. Отже, для необережних
злочинців характерна легковажно-безвідповідальна або егоїстично-споживча
поведінка.
Слабкий
контроль і терпимість з боку суспільства до порушень, низька самодисципліна
(коли неодноразово вчинені порушення не затавровуються) — усе це вбирає в себе
майбутній необережний злочинець.
Необережних злочинців поділяють на ситуативних, нестійких
і злісних.
20.2. Причини й умови, що детермінують необережні
злочини
Як зазначалося, до причин необережних злочинів
належать егоїстично-споживацьке та легковажно-безвідповідальне ставлення до
правил безпеки, необачність у професійній і побутовій діяльності.
Формування
зазначеної мотивації зумовлюється негативними традиціями, несприятливою
атмосферою сімейно-побутового і виробничого середовища; негативним прикладом і
впливом осіб, які припускають відповідні порушення; тиском з боку вищестоящих
посадових осіб, що вимагають розв'язання проблем "будь-якою ціною";
атмосферою невимогливості, негативного ставлення до виконання наказів,
вказівок, розпоряджень; оцінкою ситуації як песимістичної, що притаманна
частині населення; впевненістю, що за гроші можна "вирішити все".
Формуванню
мотивації поведінки, що призводить до конкретного необережного злочину, сприяють неритмічна робота
багатьох підприємств, установ, закладів, будівництв, транспортних вузлів тощо;
технічні й технологічні недоробки виробництва, технічних комплексів, машин і
механізмів; вкрай застарілий на багатьох підприємствах машинний, верстатний парк,
порушення вимог настанов та інструкцій; неефективна діяльність контролюючих
органів і інстанцій; низький професійний рівень працівників: операторів машин,
механізмів, комплексів; порушення денного розпорядку і його подовженості у
операторів; формальне ставлення частини службовців до контролю за безпекою на
виробництві; приклади уникання відповідальності за діяння, що не потягли за
собою особливо тяжких наслідків; поширення пияцтва і випадків вживання на
виробництві і в побуті наркотиків і токсичних речовин.
У широкому
розумінні необережні злочини зумовлюються суперечностями між суб'єктивними
обставинами (особа, її цілі, наміри, поведінка) і об'єктивними (ситуація,
знаряддя або засоби). При цьому зауважимо, що коли причиною конкретного
злочину, вчиненого з необережності, є взаємодія особи з небезпечною ситуацією
і засобами, то безпосередньо дефекти особи, небезпечні властивості ситуації, що
призводить до кримінальної необережності, лежать у соціальних причинах і
умовах.
Механізм вчинення необережного злочину полягає у створенні
такої взаємодії суб'єктивного і об'єктивного, коли необережне заподіяння шкоди
є результатом суперечностей між об'єктивними вимогами ситуації, що висуваються
до особи, і неадекватним суб'єктивним сприянням особою цій ситуації, небажанням
дотримуватись вимог цієї ситуації.
20.3. Попередження необережних злочинів
Попередження необережних злочинів потребує великих витрат
з боку держави, організацій усіх форм власності й окремих громадян. Постійні
витрати потрібні для поліпшення умов праці, удосконалення технологічних і
технічних процесів, оновлення обладнання, охорони навколишнього середовища,
підвищення кваліфікації кадрів, підготовки нових кадрів тощо.
Необхідно
рішуче боротися з порушеннями на виробництві, що мають дисциплінарний і
адміністративний характер, у сфері необережної поведінки, з пияцтвом на роботі
й у побуті, з недоліками в підборі кадрів, "дрібними" порушеннями
технологічної дисципліни тощо.
До
спеціальних профілактичних заходів щодо необережних злочинів можна зарахувати
впровадження ефективних засобів техніки безпеки й охорони довкілля;
удосконалення законодавства в цій галузі; підвищення ефективності роботи
органів, що займаються попередженням необережних злочинів — екологічної
міліції і прокуратури, служби безпеки мореплавства, на повітряному транспорті,
дорожнього руху, відділів техніки безпеки на виробництві, екологічної служби
тощо; виявлення фактів необережних злочинів, кваліфіковане розслідування і
розгляд кримінальних справ цієї категорії; систематична робота
з підвищення кваліфікації і
додержання правил безпеки, особливо щодо осіб, які працюють з машинами і
механізмами: підвищення вимог до керівників усіх рангів, оскільки необережні
злочини можуть бути вчинені практично в будь-якій сфері; формування правильного
світогляду громадськості на необережні злочини, непримиренність до них як до
таких, що можуть завдати невиправної шкоди суспільству.
20.4. Кримінологічна характеристика і попередження
необережних автотранспортних злочинів
Автотранспортні злочини перетворилися в усьому світі
на широкомасштабне лихо. Це зумовлено науково-технічним прогресом у галузі
автомобільного транспорту. У світі налічується понад мільярд одиниць
автотранспорту "на ходу" (у СІЛА — близько 120 млн одиниць, в Україні
— 6 млн одиниць). Це призвело до перевантаження шляхів навіть у розвинених державах.
У світі від автотранспортних
злочинів щорічно гинуть сотні тисяч людей і мільйони людей травмуються. В
Україні матеріальні збитки від автотранспортних злочинів становлять мільйони
гривень.
Як
зазначалося, автотранспортні злочини становлять майже 80 % загальної кількості
необережних злочинів. Левову частку роботи з їх профілактики виконує міліція,
насамперед дорожня автоінспекція.
Поняття
"необережний автотранспортний злочин" охоплює чотири склади злочину:
порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами,
які керують транспортними засобами (ст. 286 КК України); випуск в експлуатацію
технічно несправних транспортних засобів або інше порушення їх експлуатації
(ст. 287 КК України); порушення правил, норм і стандартів щодо убезпечення
дорожнього руху (ст. 288 КК України); порушення чинних на транспорті правил
(ст. 291 КК України).
Усі
зазначені діяння без вказаних в статтях наслідків тягнуть за собою адміністративну
відповідальність. Перелічені склади злочинів тісно взаємопов'язані, діяння, що
вчиняються винними особами, призводять до фактично однакових наслідків
(смерті, тілесних ушкоджень), що дають підставу зарахувати їх до
автотранспортних злочинів.
Від
необережного автотранспортного злочину слід відрізняти дорожньо-транспортну
пригоду (ДТП). До останньої крім злочинів входять також факти, коли винний у
пригоді гине сам або отримує тілесні ушкодження (водій, пішохід), а також коли
пригода обмежується майновою шкодою (адміністративний і цивільно-правовий
делікт).
До
найтиповіших порушень правил дорожнього руху стосовно протиправної поведінки
водія належать перевищення швидкості; порушення правил обгону, маневрування і
рядності; виїзд на смугу зустрічного руху; порушення правил переїзду перехрестя
вулиць; недотримання дистанції; осліплення світлом фар; порушення правил руху
на залізничних переїздах; керування несправним транспортним засобом.
Найвища
аварійність спостерігається у квітні. Високий ступінь аварійності характерний
для мототранспорту.
Значною
мірою ДТП пов'язані зі станом сп'яніння учасників дорожнього руху: водіїв і
пішоходів. При цьому зауважимо, що кожний десятий водій зникає з місця скоєння
ДТП незалежно від наявності його вини.
Винуватцями
переважної більшості ДТП є водії: дві третини з них недостатньо кваліфіковані
(особливо це виявляється останніми роками). Рецидив ДТП становить 5 %; 98 % правопорушників — чоловіки, 2 % —
жінки. Частка жінок-водіїв не перевищує 10 %,
отже з вини жінок пропорційно кількості водіїв трапляється у п'ять-шість разів
менше ДТП, ніж з вини чоловіків. Жінки дисциплінованіші, дуже рідко сідають за
кермо в нетверезому стані.
Для осіб,
що скоюють ДТП, характерні байдужість до громадських інтересів, здоров'я і
життя людей, зневага до вимог закону, самовпевненість, невиправдане
зухвальство, загальна недисциплінованість.
Характерним
прикладом байдужості до себе й інших є поширена відмова водіїв користуватися
пасами безпеки. У системі "людина — транспортний засіб — дорога"
головним чинником є людина.
До причин
ДТП належать також вкрай незадовільний стан доріг (до 15 % ДТП), конструктивні
недоліки транспортних засобів, низький рівень ремонтних робіт, недостатній
догляд за дорожнім рухом з боку дорожньої автоінспекції, часта безкарність
порушень правил дорожнього руху.
До
недоліків організаційно-технічного, організаційно-правового і
організаційно-управлінського характеру можна зарахувати такі: •
низька
якість шляхового покриття, слабка пропускна здатність доріг, недостатнє
освітлення, погана розмітка, неоптимальне розміщення дорожніх знаків; •
низький
технічний стан транспорту, відсутність запасних частин;
•
слабка
пропаганда додержання правил дорожнього руху;
•
порушення
робочого дня водіїв;
•
слабка
організація медичної допомоги потерпілим на шляхах.
Коли
йдеться про профілактику автотранспортних злочинів і ДТП, слід ураховувати, що
це профілактика водночас і кримінальних, і адміністративних деліктів, і так
званих казусів (невинного спричинення шкоди).
Розмаїття
причин ДТП зумовлює різноплановість заходів щодо їх попередження. Вони можуть
мати соціально-економічний, соціально-правовий, організаційно-технічний,
психологічний характер.
Величезне
профілактичне значення має прокладання нових сучасних автомагістралей і
реконструкція наявних доріг, їх забезпеченість інформаційно-вказівними
знаками, відповідними огорожами тощо.
Важливим
напрямом профілактики є необхідний рівень підготовки водіїв-професіоналів і
аматорів.
Необхідно
постійно вносити зміни в конструкцію транспортних засобів, удосконалювати засоби пасивної безпеки (паси
безпеки, швидконадувні подушки, травмобезпечне укріплення дорожніх знаків,
підвищення ефективності післяаварійних дій тощо).
Ефективний
контроль за додержанням правил безпеки зобов'язані здійснювати підрозділи ДАІ.
До функцій ДАІ належать регулювання руху транспорту і пішоходів, виявлення і
запобігання порушенню правил дорожнього руху, контроль за утриманням дорожньої
межі, нагляд за технічним станом транспорту, реєстрація і облік
автотранспортних засобів, облік і аналіз ДТП, виявлення причин і умов, що
сприяють ДТП, розробка профілактичних заходів, приймання іспитів на право
керування відповідними видами транспорту і видача відповідних посвідчень водія,
застосування до порушників встановлених законом заходів впливу, організація і
здійснення виховної та агітаційно-пропагандистської роботи серед населення
тощо.
Підрозділи
ДАІ тісно співробітничають з товариствами автомобілістів.
Як бачимо, функції ДАІ мають насамперед профілактичний
характер. Основна їх мета полягає в забезпеченні безпеки руху.
Більшість співробітників ДАІ
працюють у дорожньо-патрульній службі, основне завдання якої — підтримувати
встановлений порядок дорожнього руху.
Окремо зазначимо також агітаційно-пропагандистські
відділення (відділи) ДАІ, що здійснюють велику виховну і право-освітню роботу
серед населення.
Розшукові підрозділи ДАІ займаються розшуком викраденого
транспорту, а також водіїв, що скоїли автотранспортний злочин і зникли. Це
сприяє попередженню нових злочинів на транспорті. Дільничні інспектори
зобов'язані брати участь у боротьбі з водіями, що керують транспортом у
нетверезому стані.
Контрольні питання
1.
Поняття
необережної злочинності та її
відмінність від злочинності умисної. 2.
Структура
необережної злочинності і її
тенденції.
3.
Особа
необережного злочинця.
4.
Причини й
умови, що детермінують необережну злочинність.
5.
Попередження
необережної злочинності.
6.
Кримінологічна
характеристика автотранспортних злочинів. 7.
Попередження
дорожньо-транспортних пригод.
|