утвердження конституційних засад судочинства — одне
з головних завдань судової реформи в україні Передбачивши функціонування в Україні єдиної системи
судів загальної юрисдикції, Конституція України визначила й основні для них
засади судочинства, які мають за мету забезпечити надійний судовий захист прав
і свобод людини й громадянина.
Перелік їх
наведений у ст. 129 Конституції
України. Це законність, тобто рівність усіх учасників судового процесу перед законом
і судом; забезпечення доказовості
вини, змагальність сторін і добровільність у наданні суду своїх доказів, у
доведенні перед судом їх
переконливості; підтримання державного обвинувачення в суді прокурором;
забезпечення обвинуваченому права на захист, гласність судового процесу,
зокрема — його повне фіксування технічними засобами; забезпечення апеляційного
та касаційного оскарження рішення суду, крім випадків, встановлених законом,
обов'язковість рішень суду.
Конституція
України, закріпивши основні засади судочинства, передбачила можливість
визначати у законах інші засади судочинства в окремих судових юрисдикціях.
Вони
можуть бути реалізовані за умови виконання конституційних вимог щодо
незалежності суддів у здійсненні правосуддя й підпорядкованості їх лише
закону.
Із
законів, які регулювали судову діяльність, треба було насамперед виключити або
змінити норми, які впливали на об'єктивність і неупередженість суду, посилити
його незалежність від власних процесуальних обов'язків під час розгляду
справи, особливо в кримінальному процесі, де суддя наділявся правом самостійно
порушувати справу, віддавати
особу до суду, попередньо даючи оцінку й кваліфікацію злочину,
а також наявності доказів для
розгляду справи в судовому засіданні.
Суддя оголошував обвинувальний висновок, нерідко сам досліджував докази на підтвердження обвинувачення, а керівник суду вищого рівня міг поставити питання про
скасування вироку,
наприклад, через те, що суд першої інстанції призначив м'яку міру покарання.
Після
внесення змін до чинного КПК України стадія віддання до суду (ст.ст. 237-256)
замінена на попередній розгляд
справи суддею. При чому про день досудового розгляду справи повідомляється не
тільки прокурор (як було раніше), а й інші учасники процесу, які віднині мають
рівні права з прокурором. Суттєво змінена процедура провадження за протокольною
формою досудової підготовки матеріалів, всі дії, які раніше виконував суддя:
порушення кримінальної справи, обрання міри запобіжного заходу, формування
обвинувачення й інші передані до відання прокурора. Скасовано повноваження
голів, керівників обласних і прирівняних до них судів, Верховного Суду України
про порушення ними процедури перегляду судових рішень у судах вищого рівня.
Виключно
важливі зміни до чинного законодавства, які мають забезпечити принцип рівності
всіх учасників судового процесу перед законом і судом.
Принцип
рівності громадян перед законом і судом детально регламентований у
процесуальному законодавстві. Рівність громадян перед законом — поняття ширше,
оскільки така рівність характеризує правове становище громадян у всіх сферах
життя суспільства. Рівність перед судом стосується громадян у сфері правосуддя.
Разом з тим рівність перед законом і судом взаємопов'язані, бо суд зобов'язаний
діяти в рамках процесуального законодавства, яке не створює переваг або
обмежень залежно від обставин, які стосуються суб'єктів, наприклад,
кримінального процесу.
Насамперед посутньо змінені в судочинстві функції
прокурора як представника держави. На відміну від адвоката, прокурор позбавлений
переваг, які він мав у судовому процесі: давати висновок після виступів сторін
у цивільному процесі навіть тоді, коли він виступав як позивач; вносити
протести на судові рішення, які набрали чинності, або й призупиняти їх
виконання, давати санкції на арешт громадянина, який звинувачується у скоєнні
злочину. Ці функції відійшли виключно до судів, а прокурор як представник
держави наділений правом, як і громадянин або його адвокат, звертатися до суду з клопотанням, направляти
апеляційну скаргу чи касаційне подання на
судове рішення відповідно до апеляційного або касаційного суду.
3 метою забезпечення реальності прав
закон передбачає додаткові гарантії особам, які з тих чи інших причин не
можуть захистити свої права й інтереси.
3окрема,
закон встановлює обов'язкову участь захисника у справах
неповнолітніх, німих, глухих,
сліпих та інших осіб, які через свої фізичні або психічні вади не здатні самі
здійснювати своє право на захист.
Особам,
які не володіють мовою судочинства, надається право користуватися рідною мовою
за допомогою перекладача.
Гарантією
рівноправності учасників судового розгляду є закріплення в законі положення
про те, що обмеження прав позивача, відповідача, підсудного, потерпілого під
час судового розгляду справи — значне порушення вимог процесуального закону, яке
спричинює скасування судового рішення (ст. 370 КПК,
ст. 336 ЦПК України).
Впроваджується
в судочинство як його основна конституційна засада змагальність сторін і
свобода в поданні ними своїх доказів та доведенні перед судом їх
переконливості. Для цього внесено зміни в низку статей кримінально-процесуального
кодексу, зокрема до ст. 48 КПК України, що визначає обов'язки й права захисника,
до ст. 297, 299 КПК
України, які регламентують порядок проведення судового
слідства, участь сторін судового
розгляду в дослідженні доказів тощо.
Після
внесених змін до кримінального судочинства участь прокурора
під час розгляду судом
кримінальних справ — обов'язкова; крім випадків, коли розглядаються
кримінальні справи приватного звинувачення і коли прокурор відмовився
підтримати державне обвинувачення.
Участь
прокурора в розгляді кримінальних справ судом першої інстанції починається під
час попереднього розгляду справи, де він доповідає про можливість призначення
справи до судового розгляду, висловлює свою думку щодо клопотань, заявлених
іншими учасниками попереднього розгляду.
В судовому
засіданні прокурор підтримує державне обвинувачення, сприяє виконанню вимог
закону про всебічний, повний і об'єктивний розгляд справи, викладає свої
міркування з приводу застосування кримінального закону та міри покарання для
підсудного.
На відміну від положення, яке діяло раніше, за новим
процесуальним законом, у разі відмови прокурора від обвинувачення суд може
продовжити розгляд справи, якщо цього вимагатиме потерпілий у справі.
Як
державний обвинувач прокурор обов'язково бере участь у розгляді справи
апеляційним судом, а при незгоді з рішенням апеляційного суду прокурор, як й
інші учасники процесу, має право на касаційне подання до касаційного суду, яким
є Верховний Суд України.
Конституція
України визначила основну засаду судочинства — саме підтримання прокурором
державного обвинувачення в суді, тобто поставила під сумнів участь у
судочинстві представника громадськості — громадського обвинувача. Через те внаслідок внесених
до чинного кримінально-процесуального кодексу змін такий учасник кримінального
процесу, як громадський обвинувач, відсутній.
Для
забезпечення обвинуваченому права на захист і реалізації вимог ст. 59 і 63 Конституції України, у кримінально-процесуальному
законодавстві детальніше врегульовано питання, які стосуються прав
підозрюваного, обвинуваченого, підсудного й обов'язків досу-дового слідства та
суду, прав і обов'язків захисника у кримінальному процесі.
Участь
захисника передбачена також під час розгляду справ в апеляційному або
касаційному суді.
Принципове значення для реформації судочинства має
впровадження апеляційного та касаційного порядку оскарження рішення суду.
Вказана конституційна засада судочинства має забезпечити законність у сфері
правосуддя.
До чинних
процесуальних кодексів увійшли нові глави, які регулюють порядок перевірки
судових рішень в апеляційній і касаційній інстанціях.
Апеляційний
перегляд судової справи передбачає, по суті, її новий розгляд судом другої
інстанції, у ході якого перевіряються досліджені судом першої інстанції докази,
з'ясовуються нові, оцінюється юридичний аспект відповідних відносин сторін у
цивільній справі; чи юридична оцінка дій засудженого у кримінальній справі та
визначена судом кримінальна відповідальність.
Порядок
розгляду справи в суді апеляційної інстанції багато в чому збігається з
процедурою її розгляду в суді першої інстанції. 3окрема, і в апеляційних
судах
судочинство здійснюється на засадах змагальності
й рівності
учасників процесу.
Суд апеляційної інстанції має право залишити рішення
суду першої
інстанції без
зміни, змінити його або постановити нове рішення.
3а наявності
значних
порушень процесуального закону апеляційний суд може скасувати рішення
й направити
до суду першої інстанції на повторний розгляд, а кримінальну
справу в
передбачених законом випадках — на додаткове розслідування.
Касаційне провадження
— це стадія судочинства,
в ході якої мають перевірятися
законність судових рішень,
в тому числі — й
тих, які не були
оскаржені в апеляційному порядку. Підставами касаційного оскарження,
касаційного подання
є неправильне
застосування судом норм матеріального
права чи порушення норм процесуального
права.
Судами касаційної інстанції є Верховний Суд України
та Вищий
господарський суд, який переглядає в касаційному
порядку рішення
апеляційних і місцевих господарських судів.
Рішення
Вищого господарського суду у випадках, передбачених процесуальним законом,
також можуть бути перевірені в касаційному порядку Верховним Судом України.
Після
внесених змін чинне процесуальне законодавство передбачає підстави й процедуру
перегляду рішень судів першої апеляційної та касаційної інстанції у зв'язку з
нововиявленими обставинами, перелік яких визначений ст. 347-2 ЦПК, ст. 400-4
КПК України (фальсифікація доказів, злочинні дії учасників процесу, інші
обставини, які не були відомі суду під час винесення судового рішення і які
самі по собі або разом з іншими мають суттєве значення у справі).
Крім того,
існує можливість виправити судову помилку завдяки перегляду судових рішень, що
набрали законної сили, в порядку виключного провадження та за винятковими
обставинами. Розгляд таких справ здійснюється залежно від категорії справи
судовою палатою або
на спільному засіданні двох судових палат Верховного Суду України.
У
процесуальному законодавстві чіткіше регулюється впровадження в судочинство
гласності судового процесу та його повного фіксування технічними засобами — як
однієї із конституційних засад судочинства, що має забезпечити прозорість судової
діяльності, суворе дотримання встановленої законом процедури судового засідання, повніший
аналіз судом
вищої інстанції всіх даних, які
досліджувалися судом першої інстанції.
Вимога учасників кримінального процесу щодо необхідності
його фіксації
технічними засобами — обов'язкова для суду, а її
ігнорування є підставою для скасування судового рішення у кримінальній справі.
Впровадження
в судочинство основних конституційних засад, детальніше регламентування
досудового слідства й судового процесу в нових процесуальних кодексах,
прийняття яких є невідкладним завданням з урахуванням потреб суспільства, мають
за мету посилити захист прав, свобод і законних інтересів людини, юридичних
осіб і держави.
|