Теорія конституції.
Конституція —
Основний Закон
Української держави
Конституція
(від лат. сотіїШіїо — установлення, устрій) у матеріальному розумінні являє
собою писаний акт, сукупність актів або конституційних звичаїв, які проголошують
і гарантують права й свободи людини та громадянина, а також визначають основи
суспільного ладу, форму правління й територіального устрою, основи організації
центральних і місцевих органів влади, їх компетенцію та взаємовідносини,
державну символіку та столицю; у формальному розумінні — закон або групу
законів, які мають вищу юридичну силу стосовно інших законів.
Поряд з
терміном "конституція" вживається термін "Основний Закон".
Конституціоналізм
— це: 1) правління, обмежене конституцією, політична система,
яка спирається на конституцію та конституційні методи правління; 2)
політико-правова теорія, яка обґрунтовує необхідність установлення
конституційного ладу.
Конституціоналізм
визначають і як теорію та практику конституційного будівництва. Теорія,
доктрина, у відповідності до якої провадиться конституційне будівництво,
формуються найважливіші суспільні та державні інститути, є важливою складовою
конституціоналізму. Такі його положення, як теорія розподілу влад,
парламентаризм, проголошення прав і свобод громадян стали надбанням цивілізації.
Елементами
конституціоналізму є фактична та юридична конституція, конституційна теорія та
практика, конституційні відносини. Конституціоналізм не можна ототожнювати з
конституційним законодавством або процесом його реалізації, тому що їх можна
вважати складовими конституціоналізму.
Конституціоналізм є барометром
прогресу, розвитку суспільства.
Криза суспільства — це,
перш за все, криза його конституціоналізму. Головним виявом такої кризи є
істотні розходження між фактичною та юридичною конституцією, конституційною
правосвідомістю та офіційною політико-правовою доктриною.
Сутність
конституції — це її
внутрішня основа, смисл, найважливіші якості та властивості, які визначають
усі специфічні та функціональні характеристики основного закону суспільства й
держави.
Стосовно
сутності конституції будь-якої держави в процесі її аналізу постає низка
запитань: Чи є та або інша конституція конституцією саме держави, а не
суспільства? Яким є спрямування конституції — це політичний чи правовий акт? Чи закріплює
конституція лише ті відносини, які існують, містить і програмні положення,
спрямовані в майбутнє?
Навряд чи
можна стверджувати, що будь-яка конституція є конституцією виключно держави чи
суспільства. Як свідчить практика переважної більшості країн, конституції поряд
із закріпленням основ державного ладу, найважливіших державних інститутів
визначають і вихідні положення, що характеризують даний суспільний устрій,
систему власності, соціально-економічні й політичні відносини, рівень
духовного життя країни.
За
загальною характеристикою конституція — це, насамперед, основний закон
держави. Крім того, вона визначає основи суспільного ладу. Будь-яка
конституція виникає й діє, у першу чергу, для того, щоб визначити устрій (лад)
держави, а не суспільства, але вона не може бути індиферентною до справ
суспільства.
Відповідаючи
на запитання, політичним чи правовим актом є конституція, слід зазначити, що
кожну конституцію зорієнтовано на здійснення такої політики, яка відповідає
потребам суспільства. Однак у справді демократичних державах політика не може
виходити за межі права, високих моральних принципів, закладених у ньому.
Конституція — це політико-пра-вовий акт.
Конституція
— це не програма розвитку держави та суспільства й відповідних дій у межах
цього розвитку. Вона ґрунтується передусім на
реальних досягненнях суспільства.
Конституції зазвичай приймаються на крутих зламах розвитку того чи іншого суспільства. Тому цілком логічно, що в
багатьох конституціях поряд зі статтями, що закріплюють становище,
яке склалося в певній сфері
державного будівництва й розвитку суспільства, існують норми, які ще тільки
належить реалізувати.
Конституція,
як правило, — це своєрідний суспільний договір, який фіксує й узгоджує
політичні інтереси різних соціальних груп, прошарків, класів тощо.
Німецький
соціаліст Ф. Лассаль писав, що чинна конституція — це фактичне співвідношення
сил, які існують у країні; писана конституція лише тоді міцна й має значення,
коли є точним виразом реальних співвідношень соціальних сил.
Конституція
— категорія історична. Окремі елементи конституції були сформульовані в
працях давньогрецьких філософів, зокрема Платона та Арістотеля, указах імператорів Стародавнього Риму,
які мали силу джерела права, в актах конституційного типу — хартіях. За
свідченням істориків і правників, ідея створення конституції виникла в Англії.
Уже в XVII ст. там були прийняті такі важливі конституційні акти, як Хабеас
Корпус акт 1679 р., Білль
про права 1688 р., "Форма
правління державою Англії, Шотландії, Ірландії та володіннями, які їм
належать. Знаряддя управління" від 1653 р.
Поява
конституцій у сучасному їх розумінні пов'язана з епохою буржуазних революцій.
Першими такими конституціями вважаються конституції штатів Північної Америки:
Декларація прав Віргінії 1776 р., Білль про права Пенсільванії 1776
р., конституція Північної Кароліни 1776
р., конституція Меріленда 1776 р. конституційні акти були прийняті й в інших штатах.
У 1787 р.
була розроблена установчими зборами та згодом ратифікована конституційними
конвентами штатів конституція США.
До перших
конституцій відносять Конституцію Пилипа Орлика 1710 р., конституції Франції й
Польщі 1791р.
Протягом
першої половини XIX ст. конституції були прийняті майже в усіх країнах
Західної та Центральної Європи, а в другій його половині — у країнах Латинської
Америки, Канаді та Новій Зеландії.
Конституція — категорія правова. Як правило, вона являє собою єдиний правовий акт або
систему таких актів, за допомогою яких народ чи органи держави, які виступають
від його імені, установлюють основні принципи устрою суспільства й держави,
форми безпосередньої демократії, а також визначають статус державної влади та
місцевого самоврядування, механізми їх здійснення, закріплюють права та
свободи людини й громадянина.
Конституція
— особливий інститут правової системи держави, якому належить правове
верховенство стосовно всіх інших її актів. Це не просто закон, а основний закон
країни, закон законів, як називав його К. Маркс. Конституція оформляє
національну систему права, об'єднує чинне законодавство, визначає основи
законності та правопорядку в країні.
Конституція
являє собою основу правової системи держави. Це означає, що норми всіх галузей
права, нормотворча та правозастосовча діяльність щодо здійснення правових приписів
повинні бути зорієнтовані на конституцію. "Правова система держави" —
дуже широке поняття. Елементами цієї системи є всі юридичні установи (суди,
прокуратура, різні інспекції, які стежать за дотриманням норм права відповідно
профілю), державні органи, які видають правові акти (парламенти, органи
місцевої державної влади), державні та громадські організації, громадяни, яким
адресуються правові приписи.
Конституція
— категорія політична. її норми безпосередньо пов'язані з політикою держави;
у конституції закріплюються основні засади політики держави та суспільства.
Конституції
притаманна велика єднальна сила щодо охоплення всіх верств населення, усіх
політичних сил процесом досягнення порозуміння в суспільстві.
У
конституційному праві розрізняють фактичну та юридичну конституцію.
Фактична
конституція — це
реальний наявний суспільний устрій (конституційний лад), основу якого складають
ті об'єктивні відносини, які визначають найсуттєвіші економічні, політичні, соціальні
та інші характеристики суспільства. Іншими словами, фактичну конституцію
складають економічна, політична та соціальна основи суспільства, які органічно
взаємопов'язані між собою.
Фактична
конституція існує в будь-якому (у тому числі безкласовому) суспільстві й
незалежно від того, знайшла вона своє юридичне закріплення чи ні.
Юридична
конституція є
офіційним визнанням фактичного стану речей, засобом правового впорядкування
реальних суспільних відносин.
Фактична
та юридична конституції — цілком самостійні явища, й ототожнювати їх не можна.
Проте юридичну конституцію можна вважати похідною від фактичної.
Фактична
конституція зазвичай випереджає в часі юридичну. Свідченням того є стан справ
в Україні періоду 1991— 1996 рр. Юридична конституція України від 1978 р. зі
змінами й доповненнями, внесеними в зазначені строки, значно відставала від
фактичної конституції, була гальмом розвитку основоположних суспільних
відносин. Тому приведення юридичної конституції у відповідність до фактичної
була першочерговим завданням конституційного будівництва.
Фактична
конституція визначає структурні та функціональні характеристики юридичної
конституції, головними з яких є реальність і відповідність фактичним
конституційним відносинам, без чого конституція стає фіктивною. Якщо фактична
та юридична конституції збігаються, то конституційна система є реальною, якщо ж
вони не збігаються, існують самі по собі, то конституційна система є фіктивною,
нереальною.
Розбіжність
між фактичною та юридичною конституціями може існувати в будь-якій країні. І це
природно, оскільки певна їх розбіжність запрограмована самим розвитком конституції.
Однак у країнах розвиненого конституціоналізму така розбіжність недовговічна:
юридична конституція вчасно приводиться у відповідність з фактичною. Це
стабілізує суспільні відносини, упорядковує їх у відповідності до цілей і
завдань конституційно-правового регулювання.
Розрив
між фактичною та юридичною конституціями свідчить про те, що частина норм
юридичної конституції стала фіктивною, тобто не відповідає реальній дійсності.
Такий стан негативно впливає на суспільні відносини, дестабілізує правову
систему, робить її малоефективною. Тому виникає необхідність або привести
юридичну конституцію у відповідність до реальної дійсності, або, навпаки,
привести суспільні відносини, що фактично існують, у відповідність до
конституції.
У
юридичній науці досліджують формальну та матеріальну конституції.
Формальна
конституція являє
собою закон або кілька законів. Такою була конституція Австро-Угорщини 1867
р., такими є нині конституція Швеції (складається з трьох конституційних
актів), конституція Фінляндії (складається з чотирьох органічних законів).
Матеріальна
конституція складається
з великої кількості писаних нормативних актів і конституційних звичаїв (такою є
конституція Великої Британії).
Важливим
для вивчення конституційного права є усвідомлення юридичних властивостей конституції. Відзначимо серед них такі:
—
конституція
— це насамперед закон, акт виняткової ваги та виняткового значення;
—
конституції
притаманне юридичне верховенство, найвища юридична сила порівняно з іншими
правовими актами. Жоден
правовий акт не може бути вищим за конституцію;
—
конституція
є основою, базою правової системи країни, її законодавства. Поточне законодавство
розвиває й розгортає конституційні приписи, деталізує їх;
—
конституції
властивий особливий порядок її прийняття та зміни, який зазвичай міститься в
ній;
—
наявність
досить складного механізму реалізації конституції, оскільки її дія відбувається
на двох рівнях: реалізації конституції в цілому та конституційних норм.
До основних рис конституції необхідно віднести:
—
основоположний
характер, оскільки предметом конституційного регулювання є фундаментальні,
найважливіші політико-правові, суспільні відносини, які визначають
"обличчя" суспільства;
—
народний
характер, який полягає в тому, що конституція виражає інтереси народу та
покликана служити йому;
—
реальний
характер, тобто відповідність суспільним відносинам, які фактично склалися;
—
стабільний
характер.
Сутність конституції виявляється в її функціях,
зумовлених її змістом, роллю щодо регулювання суспільних відносин і
задоволення соціальних потреб. Вони відображають її вплив на суспільні
відносини, зокрема напрями чи способи цього впливу.
Функції
конституції поширюються
на всі сфери суспільного життя, на ті суспільні відносини, які охоплені її
дією. Вони мають багато спільного з основними функціями права і базуються на
них.
Функції
конституції поділяють на соціальні, або об'єктні, та нормативно-правові, або
технологічні. Соціальні
(об'єктні) функції —
це насамперед політична, економічна, ідеологічна (культурна) та ін.; нормативно-правові (технологічні) — це установча, правотворча, охоронна
(правоохоронна), інтегративна, системотворча та ін.
Політична
функція конституції полягає в
тому, що вона формує найактивніше, найістотніше в політиці: належність влади в
країні, внутрішню та зовнішню політику, державний лад. Саме конституція
закріплює інтереси й волю народу, його державний і національний суверенітет на
найвищому законодавчому рівні. Саме в конституції визначені правила політичної
боротьби, взаємовідносини між політичними партіями й іншими політизованими
об'єднаннями громадян з приводу завоювання, використання та утримання влади.
Зміст економічної функції полягає в тому, що конституція фіксує основоположні
суспільні відносини, які складають економічний лад (економічну систему)
суспільства, базу, на якій функціонують усі інші інститути. Закріплення в
конституції фундаменту суспільства, різноманітних форм власності створює
необхідні умови для реалізації економічної політики країни, успішного
функціонування її господарського механізму.
Ідеологічна
(культурна) функція полягає
в тому, що конституція справляє великий вплив на волю й поведінку мас.
Аку-мулюючи найістотніші моменти світогляду, в основі яких лежить ідея
народного суверенітету, суверенітет демократичної, соціальної, правової
держави, конституція водночас формує певний тип суспільної свідомості,
невід'ємною частиною якої є правосвідомість. Це сприяє формуванню позитивних установок,
подоланню деструктивних,
антигромадських мотивів.
Роль установчої
функції полягає в тому, що
конституція встановлює найважливіші інститути суспільства й держави, визначає
їх спрямованість. За допомогою установчих норм визначається устрій держави,
впроваджуються в життя передусім політичні та управлінські структури,
різноманітні інститути демократії, закріплюється система державних органів, визначаються
їх повноваження. Конституція є основою розбудови й діяльності держави та
суспільства, усього законодавства, політичних і корпоративних установ країни.
Правотворча
функція конституції реалізується,
зокрема, за допомогою норм, які визначають основи правового статусу суб'єктів
конституційних відносин: громадян, державних і громадських органів.
Охоронна
(правоохоронна) функція конституції
полягає в забезпеченні належної дії певних її інститутів і норм, що досягається
за допомогою специфічного механізму відповідальності. В основі такого механізму
лежать конституційні санкції: визнання поведінки неконституційною, скасування
чи призупинення дії актів державних органів тощо.
Сутність інтегративної функції полягає в тому, що конституція відіграє роль
своєрідного інструменту, який об'єднує всі ланки правової системи в одне ціле.
Типовими в цьому відношенні є конкретні норми конституції щодо економічної системи,
котрі визначають вихідні положення для цивільного, земельного,
господарського та інших галузей
права.
Системотворча
функція визначає принципові вимоги
щодо призначення, змісту й методів галузей права, окреслює єдині засади
правотворчості та застосування права, законності, правопорядку,
а також є своєрідним нормативним
орієнтиром.
Серед
соціальних (об'єктних) функцій головна роль належить політичній функції, серед
нормативно-правових (технологічних) — установчій, яка об'єднує всі правові
функції.
Основне
призначення конституції — закріплення й гарантування фундаментальних прав
людини та громадянина, упорядкування й організація державної влади,
утвердження загальнолюдських цінностей, на яких ґрунтується будь-яке суспільство.
Існують
різні класифікації конституцій.
За часом дії конституції
поділяють на тимчасові та постійні. Часта зміна конституції обумовлюється
нестабільністю політичної та економічної обстановки, частою зміною верхніх
ешелонів влади. Так, до середини 60-х років XX ст. історія Гаїті налічувала 23 конституції,
Венесуели —
22, Болівії — 20 конституцій. Фактично
кілька конституцій було прийнято в Україні в 1917—1920 рр.
(універсали, гетьманські закони, власне конституції).
За
державним режимом конституції
бувають демократичні та авторитарні (у тому числі тоталітарні); за формою правління — монархічні та республіканські; за формою територіального устрою — федеративних та унітарних держав; за порядком внесення змін і доповнень — гнучкі, жорсткі та змішані.
Залежно
від процедури прийняття розрізняють
конституції откройовані, "народні" (тобто прийняті на підставі
проведення референдуму), прийняті парламентом, установчими зборами, місцевими
представницькими органами.
Конституції
бувають різні за формою та структурою. Форма
конституції — це
спосіб вираження й організації конституційних норм та інститутів. Конституція
може функціонувати у вигляді моноконституційного акта чи багатьох актів, що в
сукупності складають її. Конституції першого виду часом називають
кодифікованими, другого — некодифікованими. До першого виду належать колишні
радянські конституції, колишні конституції Німеччини, Іспанії, Мексики, а до
другого — конституції
Швеції та колишньої Чехословаччини. Конституцію Великої Британії відносять до
конституцій змішаного виду. Вона об'єднує парламентські закони, судові
рішення-прецеденти, доктринальні тлумачення, статути, конституційні угоди, які
містять так звані конвенційні норми.
Інколи
виникають і тимчасово діють неписані конституції, які не мають формального
закріплення. Так було, наприклад, у Румунії.
У
переважній більшості країн структура конституції має сталий вигляд, включає
низку елементів: преамбулу, основну частину, заключні, перехідні та додаткові
положення.
Преамбула,
як правило, несе на собі політичну й ідеологічну функції та не є типовою
правовою нормою. Вона являє собою декларацію з притаманними їй цілями та завданнями.
Основна частина конституції включає інститути та
норми, які розкривають її зміст.
Розвиток
конституційних актів на території України має довгу та складну історію.
1. Акти періоду Київської
Русі. Першими правотворчими спробами в X ст. були устави
та "уроки" княгині Ольги — фінансові й адміністративні
розпорядження, спрямовані проти повсталих древлян, на створення системи
повинностей, збір данини, централізацію держави.
За часів
Володимира Великого діяли Устав про десятини, суди та людей церковних, Устав
земляний щодо основ державного устрою та правового становища дружинників.
Під
назвою "Руська правда" увійшов в історію юридичний збірник Ярослава
Мудрого. У його основу було покладено давньоруське звичаєве право. Умовно він
складався з чотирьох частин: правових норм про вбивство, тілесні ушкодження, образу,
порушення прав власності.
Про
високий рівень правової думки в Київській Русі свідчили розмежування права
власності та права володіння. Прагнення Ярослава Мудрого до створення
правничого фундаменту Київської
держави продовжили після 1054 р. три його сини, які періодично збиралися для
розгляду найважливіших проблем внутрішньої та зовнішньої політики та ухвалення законодавчих
актів.
Ізяслав,
Всеволод і Святослав зробили велике доповнення до "Руської правди", і
вона отримала назву "Правда Яросла-вичів", або "Устав
Ярославичів". Основними досягненнями "Правди Ярославичів", з
одного боку, було скасування кровної помсти та її заміна системою грошових
стягнень, з іншого — спрямування штрафу не до потерпілих, а до державної
скарбниці.
"Розширена
Правда" стала наслідком об'єднання правових норм, що набули сили за доби
Ярослава та Ярославичів, й Устава Володимира Мономаха з нормами зі сфер
цивільного, кримінального та процесуального права. Вона містила 121 статтю.
Найдавніший з цих списків уміщений у Синодальній Кормчій 1282
р. й зберігається в Державному Історичному
музеї в Москві, а найповніший Троїцький список XIV ст. — у Російській державній бібліотеці.
|